Gentoo Forums
Gentoo Forums
Gentoo Forums
Quick Search: in
KDE tai Gnome vanhaan koneeseen?
View unanswered posts
View posts from last 24 hours

 
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Finnish
View previous topic :: View next topic  
Author Message
gentonix
n00b
n00b


Joined: 29 May 2003
Posts: 35

PostPosted: Fri Sep 10, 2004 11:12 am    Post subject: KDE tai Gnome vanhaan koneeseen? Reply with quote

Asentelin Gentoon hieman vanhempaan koneeseen (500Mhz, 256 megatavua muistia) ja ikkunamanagerina olen käytellyt icewm:ia, mutta se tuntuu vähän arkaaiselta ja tekisi mieli käyttää jotain työpöytäympäristöä, lähinnä Gnomea tai KDE:tä, mutta pyöriikö kumpikaan noista kunnolla tämän tehoisella koneella? Olen kuullut, että ovat melkoisen raskaita.

En viitsisi kuitenkaan vain kokeen vuoksi niitä kääntää, koska siinä menee helposti pari päivää... XFCE on tietysti yksi vaihtoehto, mutta mielellään turvautuisin siihen vasta kolmantena vaihtoehtona.
Back to top
View user's profile Send private message
Mikessu
Bodhisattva
Bodhisattva


Joined: 11 Oct 2003
Posts: 220
Location: Oulu, Finland

PostPosted: Fri Sep 10, 2004 11:45 am    Post subject: Reply with quote

Eiköhän ne molemmat tuollaisella koneella pyöri. Gnomea kehutaan yleensä kevyemmäksi kuin KDE, mutta kyllä KDE:nkin saa kevyemmäksi jos siirtää siinä aloitusvelhossa ne tehosteet pienemmälle. Itse olen kokeillut KDE:tä 233Mhz koneella, jossa oli muistia 256Mt ja ainakin vähän takkuili, mutta kyllä sitä juuri ja juuri pystyi käyttämään.
Back to top
View user's profile Send private message
Unlucky_Alf
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper


Joined: 02 Feb 2003
Posts: 92

PostPosted: Tue Sep 14, 2004 7:10 am    Post subject: Reply with quote

Itselläni on kokemusta KDE:stä 450MHz K6-2, 128MB muistia ja ihan hyvin toimii. Ei kannata asentaa kaikkia KDE:n paketteja vaan vain ne jotka tarvitsee. Kääntämiseen menee vanhalla koneella kuitenkin todella kauan. Tuossa minun koneessa asennettuna vain kdebase.

Itse olen vähentänyt käännettävien ohjelmien määrää lisäksi näin:
Code:
DO_NOT_COMPILE="lista ohjelmista joita et tarvitse" emerge kdepaketti1 kdepaketti2

Tässä on kuitenkin se huono puoli, että ohjelmat ovat riippuvaisia toisistaan ja joskus joutuu kokeilemaan mitä voi jättää pois. Onneksi on nopeampia koneita joilla testailla ensin. /usr/doc/kde_paketin_nimi/README.gz -tiedostoista löytää kunkin paketin sisältävät ohjelmat, joita voi sitten DO_NOT_COMPILEen laittaa.
Back to top
View user's profile Send private message
jounihat
Apprentice
Apprentice


Joined: 26 Oct 2003
Posts: 205
Location: Finland

PostPosted: Tue Sep 14, 2004 8:21 am    Post subject: Reply with quote

XFCE4 on kevyt ja suht monipuolinen. Tämä siis siltä varalta, jos et saa KDE:tä tai Gnomea kunnolla toimimaan.
_________________
Jouni Hätinen

-There's really only one reasonable OS, and that's Open Source!
Back to top
View user's profile Send private message
nickshub
n00b
n00b


Joined: 22 Aug 2004
Posts: 21

PostPosted: Tue Sep 14, 2004 3:34 pm    Post subject: Reply with quote

Vanhemmillani käytössä 800MHz Duron, 256MB muistia ja työpöytänä Gnome. Kyllä tuolla surffaa, hoitaa sähköpostit ja kuuntelee nettiradiota ihan mukavasti. Annan ääneni kuitenkin XFCE4:lle jos Gnomen helpommalla käytettävyydellä ei ole merkitystä.
_________________
Down that path lies madness. On the other hand, the road to hell is paved with melting snowballs.
Back to top
View user's profile Send private message
hanta
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper


Joined: 28 Jun 2002
Posts: 115
Location: Vantaa - Finland

PostPosted: Tue Sep 14, 2004 9:03 pm    Post subject: Re: KDE tai Gnome vanhaan koneeseen? Reply with quote

gentonix wrote:
Asentelin Gentoon hieman vanhempaan koneeseen (500Mhz, 256 megatavua muistia) ja ikkunamanagerina olen käytellyt icewm:ia, mutta se tuntuu vähän arkaaiselta ja tekisi mieli käyttää jotain työpöytäympäristöä, lähinnä Gnomea tai KDE:tä, mutta pyöriikö kumpikaan noista kunnolla tämän tehoisella koneella? Olen kuullut, että ovat melkoisen raskaita.


velipoika käytteli gnome 2.4:sta ihan sujuvasti p2 333MHz konellaa jossa oli 256Mt muistia. ei tuo minustakaan mitenkään tuskaista ollut, vaikka ei nyt ihan nopeintakaan.

itselläni projektikone on jotakuinkin kuvailujasi vastaaava p3, ja olen siinä pyörittänyt niin gnomea kuin kde:takin ilman sen kummempaa tuskastumista. molemmat varmasti menettelevät (tietysti riippuen mikä prossu on kyseessä).

xfce on myös ihan käypä vaihtoehto, vaikka pidänkin itse enemmän gnomesta.
_________________
Janne
Back to top
View user's profile Send private message
Toomuch
n00b
n00b


Joined: 16 Mar 2004
Posts: 49

PostPosted: Tue Sep 14, 2004 9:05 pm    Post subject: Reply with quote

Kyllä KDE tuollaisessa koneessa toimii ihan hyvin, Gnomea olen kuullut haukuttavan raskaammaksi mutta omat kokemukset ovat lähes olemattomat.

t
Back to top
View user's profile Send private message
Deranger
Veteran
Veteran


Joined: 26 Aug 2004
Posts: 1215

PostPosted: Wed Sep 15, 2004 5:43 am    Post subject: Reply with quote

Itse en lähtisi asentamaan mitään KDE:tä tai Gnomea. Itse suosin *boxeja. FluxBox käytössä tällä hetkellä ja se on erittäin nopea ja mukavan näköinen.
Back to top
View user's profile Send private message
gentonix
n00b
n00b


Joined: 29 May 2003
Posts: 35

PostPosted: Fri Sep 17, 2004 4:25 pm    Post subject: Reply with quote

No nyt on Gnome käännetty ja kyllä tämä loppupeleissä aika tahmaiselta tuntuu. Kiintolevyn rassaaminen tuntuu kasvaneen toiseen potenssiin ja muutenkin välillä tuntuu pitävän lyhyitä (ja vähän pitempiäkin) miettimistaukoja. Taidanpa siis siirtyä ihan suosiolla käyttämään sitä XFCE:tä...
Back to top
View user's profile Send private message
Rakshasa
n00b
n00b


Joined: 07 Jun 2004
Posts: 11
Location: Finland

PostPosted: Thu Nov 04, 2004 8:49 am    Post subject: Reply with quote

Aikoinaan käytin ihan "työ"koneenani kotosalla 200mhz pena mäxää ja siinä oli valtavat 32megaa muistia, vaikka olisi ollut 330 PII:kin nurkissa, mutta ei oikein tilaa sille. Käyttis oli SuSE 8.2 ja työpöytänä sen mukana tullut gnome. olihan tahmasta, mutta urheasti käyttelin silti XD

Nyt sit taas on Coppermine 650+128M ja AXP 2000++512 ja ikkunointimanagerina en suostu käyttämään muita (siis raskaampia) kuin enlightenment 16.7.1+aa.
_________________
Doesn't matter how much you lose as long as you make sure the winner loses enough blood.
Back to top
View user's profile Send private message
Zarhan
l33t
l33t


Joined: 27 Feb 2004
Posts: 994

PostPosted: Thu Nov 04, 2004 9:44 am    Post subject: Reply with quote

Erittäin oleellinen vinkki ainakin KDE:n suhteen vanhoissa koneissa: Prelink.

http://www.gentoo.org/doc/en/prelink-howto.xml

Elikkä noudattakaa näitä ohjeita niin saa huomattavasti ripeämmäksi, ero voi olla yli puolet (mikä vanhassa koneessa tosiaan tuntuu). Käynnistysajan lyheneminen 30 sekunnista vaikkapa kymmeneen on aika kova juttu. KDE hyötyy tuosta erityisesti koska se on C++:lla koodattu ja käyttää oliofeatureita pirusti => hyppytaulukoita laskettavana.

Kriittistä ei ole prossun nopeus vaan muistin määrä, 256 MB:llä tulee toimeen ja 384:lla se jo lentää.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Finnish All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum