Gentoo Forums
Gentoo Forums
Gentoo Forums
Quick Search: in
Tilde utan att trycka två gånger
View unanswered posts
View posts from last 24 hours

 
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian
View previous topic :: View next topic  
Author Message
torklingberg
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper


Joined: 30 May 2004
Posts: 86

PostPosted: Fri Jun 25, 2004 10:59 pm    Post subject: Tilde utan att trycka två gånger Reply with quote

Hur är det man gör för att få tilde (~) genom att bara trycka AltGr+~ en gång, och inte två gånger efter varandra. Min xorg.conf innehåller dessa xkb-rader:
Code:

    Option "XkbRules"   "xorg"
    Option "XkbModel"   "pc105"
    Option "XkbLayout"   "se"
    Option "XkbVariant" "nodeadkeys"
Back to top
View user's profile Send private message
aridhol
Guru
Guru


Joined: 20 Jan 2003
Posts: 509
Location: Stockholm, Sweden

PostPosted: Fri Jun 25, 2004 11:52 pm    Post subject: Reply with quote

Det funkar aldeles utmärkt att trycka [Alt Gr+~] en gång och sedan mellanslag också. Anledningen är att ~ inte bara skrivs ensamt utan även över andra bokstäver. ñõũã och så vidare. Vad jag vet (Och jag vet verkligen inte mycket om detta dock) så finns det inget sätt att göra detta.

Du kan ju titta om det går att binda [Alt Gr+~] till just ~ med din WM.
_________________
72 of Pitcairn Islands 49 inhabitants use Seti@Home
"If you buy a DVD you have a copy. If you want a backup copy you buy another one."
"Anyone who is capable of getting themselves made President should on no account be allowed to do the job."
Back to top
View user's profile Send private message
torklingberg
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper


Joined: 30 May 2004
Posts: 86

PostPosted: Sun Jun 27, 2004 11:48 am    Post subject: Reply with quote

Jag har för mig att det funkat med bara en tryckning förrut. Kanske bara något jag inbillat mig... Det skulle vara skönt, jag skriver i alla fall ~ och ^ mycket oftare än tecken med saker över (förrutom åäö försås)
Back to top
View user's profile Send private message
KK_r
Apprentice
Apprentice


Joined: 17 Dec 2003
Posts: 182

PostPosted: Sun Jun 27, 2004 10:12 pm    Post subject: Reply with quote

xmodmap fungerade under xfree, slutade fungera när jag installerade xorg :(
_________________
Seamos realistas, exijamos lo imposibile
Back to top
View user's profile Send private message
gurgel
n00b
n00b


Joined: 20 Apr 2004
Posts: 22
Location: Esbo, Finland

PostPosted: Tue Jun 29, 2004 8:02 am    Post subject: Reply with quote

aridhol wrote:
Det funkar aldeles utmärkt att trycka [Alt Gr+~] en gång och sedan mellanslag också. Anledningen är att ~ inte bara skrivs ensamt utan även över andra bokstäver. ñõũã och så vidare. Vad jag vet (Och jag vet verkligen inte mycket om detta dock) så finns det inget sätt att göra detta.


Nog går det att göra, för på min hemmaskin fungerar det (med bara ett tryck på AltGr+~ alltså, utan att man behöver trycka på mellanslag). Jag minns/vet dock inte vad jag gjort för att uppnå detta. Jag tror det fungerade av sig själv från början. På min jobbmaskin fungerar det dock inte (vilket irriterar mig), så jag borde väl försöka ta reda på hur man gör i något skede (om inte någon snäll individ berättar hur det går till först) :)
Back to top
View user's profile Send private message
gurgel
n00b
n00b


Joined: 20 Apr 2004
Posts: 22
Location: Esbo, Finland

PostPosted: Tue Jun 29, 2004 10:10 pm    Post subject: Reply with quote

gurgel wrote:
aridhol wrote:
Det funkar aldeles utmärkt att trycka [Alt Gr+~] en gång och sedan mellanslag också. Anledningen är att ~ inte bara skrivs ensamt utan även över andra bokstäver. ñõũã och så vidare. Vad jag vet (Och jag vet verkligen inte mycket om detta dock) så finns det inget sätt att göra detta.


Nog går det att göra, för på min hemmaskin fungerar det (med bara ett tryck på AltGr+~ alltså, utan att man behöver trycka på mellanslag). Jag minns/vet dock inte vad jag gjort för att uppnå detta. Jag tror det fungerade av sig själv från början. På min jobbmaskin fungerar det dock inte (vilket irriterar mig), så jag borde väl försöka ta reda på hur man gör i något skede (om inte någon snäll individ berättar hur det går till först) :)


Tog och kollade till sist ... Vad som behövs är

Code:

Option "XkbVariant"  "nodeadkeys"


i tangentborssektionen i /etc/X11/XF86Config. Men om jag förstår den ursprungliga postaren fungerar detta alltså inte i X.org. Lyckligtvis använder jag inte X.org :)
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum