Gentoo Forums
Gentoo Forums
Gentoo Forums
Quick Search: in
Det börjar dra ihopp sig till val.
View unanswered posts
View posts from last 24 hours

 
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Anior
Guru
Guru


Joined: 17 Apr 2003
Posts: 317
Location: European Union (Stockholm / Sweden)

PostPosted: Tue May 18, 2004 10:03 am    Post subject: Det börjar dra ihopp sig till val. Reply with quote

En liten varning, det här är nästan bara relevant för svenskar.

Hittade precis en länk till en sida som har undersökt vad dom olika kanditaterna till EU-parlamentet anser om mjukvarupatent. Har funderat på att maila och fråga själv så det här kan vara interesant läsning.

http://patent.pelpet.com/index.php4?page=candidates
Back to top
View user's profile Send private message
_Nomad_
Guru
Guru


Joined: 11 Apr 2003
Posts: 571

PostPosted: Tue May 18, 2004 7:10 pm    Post subject: Reply with quote

intressant att se att ingen har direkt tillkännagjort att man är FÖR mjukvarupatent. Vi får hoppas att detta vansinnes förslag INTE drivs igenom...
Back to top
View user's profile Send private message
jmk
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper


Joined: 07 Jul 2003
Posts: 130
Location: Stockholm

PostPosted: Tue May 18, 2004 7:41 pm    Post subject: Reply with quote

Jag vet inte om det är samma patent som det handlar om, men det här var på BBC idag.
Back to top
View user's profile Send private message
MagnusBerg
Guru
Guru


Joined: 07 Oct 2003
Posts: 370
Location: Burgsvik, Gotland, Sweden

PostPosted: Tue May 18, 2004 8:23 pm    Post subject: Reply with quote

_Nomad_ wrote:
intressant att se att ingen har direkt tillkännagjort att man är FÖR mjukvarupatent.


Kanske beror på vem som frågar. Om MS frågade skulle nog många vara för.
Politiker svarar så som de tror att den som frågar vill ha svar, sen röstar de så som deras partitoppar säger.
Jag tänker inte rösta alls i EU valet. Vill på inga villkor legitimera politrukernas hyckleri eller framstå som lättlurad valboskap.
Back to top
View user's profile Send private message
jmk
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper


Joined: 07 Jul 2003
Posts: 130
Location: Stockholm

PostPosted: Tue May 18, 2004 8:50 pm    Post subject: Reply with quote

MagnusBerg wrote:
Jag tänker inte rösta alls i EU valet. Vill på inga villkor legitimera politrukernas hyckleri eller framstå som lättlurad valboskap.
Så som jag ser det, om man inte röstar så kan man inte klaga efteråt. :wink:
Back to top
View user's profile Send private message
megadonkey
Apprentice
Apprentice


Joined: 24 Apr 2004
Posts: 224
Location: Bohuslän, Sweden

PostPosted: Tue May 18, 2004 10:11 pm    Post subject: Reply with quote

Det värsta är ju att det verkar som om Eu-parlamentet blivit totalt överkört.
Så spelar det då nån roll egentligen om jag röstar?
Antagligen kommer jag att rösta, men ibland undrar man ju om det är nån idé.

Här kan man se hur våra parlamentariker röstade senast. Kan ju vara bra att veta inför valet...

Edit:
Aniors länk är väl lite mer "up to date" men den fungerade inte när jag postade detta.
Back to top
View user's profile Send private message
hensan
l33t
l33t


Joined: 26 Jun 2003
Posts: 868
Location: Sweden

PostPosted: Tue May 18, 2004 10:37 pm    Post subject: Reply with quote

Verkar som att man ska hålla sig borta från socialdemokraterna och moderaterna i det här valet (inte för att jag röstar på dom i andra val heller men ändå :))
Back to top
View user's profile Send private message
megadonkey
Apprentice
Apprentice


Joined: 24 Apr 2004
Posts: 224
Location: Bohuslän, Sweden

PostPosted: Wed May 19, 2004 1:52 am    Post subject: Reply with quote

_Nomad_ wrote:
Vi får hoppas att detta vansinnes förslag INTE drivs igenom...


Ok, loppet är ju inte helt kört ännu, men det bådar inte gott direkt :cry:
Back to top
View user's profile Send private message
jmk
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper


Joined: 07 Jul 2003
Posts: 130
Location: Stockholm

PostPosted: Wed May 19, 2004 7:49 pm    Post subject: Reply with quote

megadonkey wrote:
Så spelar det då nån roll egentligen om jag röstar?
Antagligen kommer jag att rösta, men ibland undrar man ju om det är nån idé.
Så som jag ser det, om du inte röstar så räknas inte din röst och det krävs då färre röster för en t ex. socialdemokratisk seger. Med andra ord så har du då överlåtit din röst till någon annan.
Back to top
View user's profile Send private message
megadonkey
Apprentice
Apprentice


Joined: 24 Apr 2004
Posts: 224
Location: Bohuslän, Sweden

PostPosted: Wed May 19, 2004 8:33 pm    Post subject: Reply with quote

Jag förstår vad du menar och jag håller med, men ibland tappar man verkligen tron på saker och ting. Vi får väl se hur det blir nu när rond 2 startar.

Fight! :twisted: :wink:
Back to top
View user's profile Send private message
MagnusBerg
Guru
Guru


Joined: 07 Oct 2003
Posts: 370
Location: Burgsvik, Gotland, Sweden

PostPosted: Thu May 20, 2004 4:54 am    Post subject: Reply with quote

jmk wrote:
Så som jag ser det, om du inte röstar så räknas inte din röst och det krävs då färre röster för en t ex. socialdemokratisk seger. Med andra ord så har du då överlåtit din röst till någon annan.


Det har du helt rätt i. Men som jag ser det, i ett längre perspektiv, tar jag risken att "fel" sida tjänar på mitt "valskolk" kommande mandatperiod. Jag må vara naiv men jag hoppas att ett lågt valdeltagare ska få Sveriges politiker att reagera och på sikt vilja lämna EU på grund av den utveckling EU tar. En ny syn på EU har märkts redan. Göran Persson har ju den senaste tiden börjat uppmärksamma EU och utvidgningens negativa sidor, något han aldrig gjort tidigare. Får sen socialdemokraternas motståndare i EU-parlamentet en stark ställning lär inte sossarna gilla läget.
EU har ju också visat sig mer splittrat den senaste tiden med regelbrott och svårigheter att enas. Vad ska man då med EU till om medlemsländerna ändå vill gå sina egna vägar? Länder kan sluta avtal utan att för den skull behöva överlåta landets styre. Vill ländernas regeringar behålla inflytande över sitt land i högre grad än vad EU tillåter blir ett utträde eller ett upplöst EU den den naturliga utvecklingen - på lite sikt. Hoppas jag, naiv dåre. :-)
Back to top
View user's profile Send private message
jmk
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper


Joined: 07 Jul 2003
Posts: 130
Location: Stockholm

PostPosted: Thu May 20, 2004 6:29 pm    Post subject: Reply with quote

Jag tror inte att Sverige kommer att gå ur EU oavsett vad som händer. Sen när har vad folk igentligen vill och tycker någonsin påverkat politiker så länge som de blir omvalda vart fjärde år?
Men det är ju uppenbarligen så som vi vill ha det. Vi har ju själva valt in den sittande regeringen.

Själv har jag ingen aning om vem jag ska rösta på i EU valet. (Vi fick nyss ett flygblad för BNP (British National Party) det lär inte bli dem.) Jag måste sätta mig ner och ta ett beslut. Troligtvis blir beslutet till hög grad baserad på informationen som Anior och megadonkey har delat med sig av. EU parlamentet har ju ändå inte så mycket makt, det är trots allt våra folkvalda i ministerrådet som fattar de riktiga besluten.

När det gäller EUs utvidgning så fördes exakt samma debatt med exakt samma agument här i England när Spanien och Portugal skulle gå med i dåvarande EG. Historien upprepar sig. 8O
Back to top
View user's profile Send private message
Lemma
Guru
Guru


Joined: 19 Apr 2002
Posts: 416
Location: Uppsala, Sweden

PostPosted: Tue Jun 08, 2004 8:33 pm    Post subject: Reply with quote

Om man verkligen vill visa att det inte finns något som är gott nog att rösta på (kan jag köpa) borde man rösta blankt och inte valskolka. En blank är ett tydligt ställningstagande till skillnad från valskolk. T ex KPML(r) uppmanar till bojkott av valet, men ned ovanstående resomenang anser jag att det är ett sämre alternativ än blankröstning.
_________________
Always make it as simple as possible, but no simpler
/Einstein
Back to top
View user's profile Send private message
mrmodin
Apprentice
Apprentice


Joined: 24 Jan 2004
Posts: 216
Location: Stockholm, Sweden

PostPosted: Sat Jun 12, 2004 1:21 am    Post subject: Reply with quote

Har varit en övertygad EU-förespråkare, men ju mer man sätter sig in i det, destå mer börjar man tveka till om det verkligen inebär någon fördel för andra än de politiker som plockar ut sitt feta arvode för att sitta där i palamentet o driva sakfrågor som inte har någon som helst relevans för någon levande (eller ickelevande heller för den delen) själ.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum