Gentoo Forums
Gentoo Forums
Gentoo Forums
Quick Search: in
Samba: mountat i fstab och får Password-sak i boot - se
View unanswered posts
View posts from last 24 hours

 
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Fluffy`
n00b
n00b


Joined: 02 Jul 2003
Posts: 54

PostPosted: Wed Jul 02, 2003 8:53 pm    Post subject: Samba: mountat i fstab och får Password-sak i boot - se Reply with quote

Ja, hacka inte på lilla mig som är en smått "n00b" i denna nya värld. Installerade Gentoo för mindre än två veckor sedan och bara lyckats sabba systemet en gång, etc-update och körde över ett par filer. :)

Aja... På min garderobsdator (Slackware 8.1) kör jag samba på för att när jag körde Windows på min Workstation så använde jag det som utdelning samt att jag har fått en fin filutdelning för Windows-burkarna samt en upload.

Aja... Här i Gentoo så ville jag mounta partitionerna och körde "emerge samba" och sedan sökte här i forumet för att mounta i fstab och hittade liknande:
Code:
//192.168.0.1/Zip       /mnt/Zip        smbfs           fmask=555               0 0
//192.168.0.1/Upload    /mnt/Upload     smbfs           fmask=777               0 0


I början körde jag utan fmask-saken på Upload och kunde inte skriva där med min användare fluffy men det löste den saken. Innan dess var jag tvungen att använda root för att kunna skriva där, men läsa har alltid användaren fluffy kunnat. Iofs så är fmask-saken rätt onödig på Zip som inte har skrivrättigheter för den fungerar precis lika bra utan den.

Iaf... Med dessa sakerna i fstab så i boot kommer det upp två "Password: " (En för vadera mountning) och här har jag testat att skriva in lösenord och haft mig men kom fram till att det inte gjorde någon skillnad vad det stod och den kom alltid tillbaka.

Så, hur får man bort dessa "Password: "-saker i boot?


En annan mindre sak (Älskar saker) som också hör till Samba:
Filerna på dessa samba-mountningar ägs av root:root vilket jag tycker är lite störande även om det inte gör något direkt förutom att fmask måste vara 7 för alla användare, vilket jag igentligen inte vill. Lösning på detta mindre problem i fickan?


Last edited by Fluffy` on Wed Jul 02, 2003 10:12 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
frippz
Guru
Guru


Joined: 22 Aug 2002
Posts: 460
Location: Sweden

PostPosted: Wed Jul 02, 2003 9:10 pm    Post subject: Reply with quote

https://forums.gentoo.org/viewtopic.php?t=47443

Utmärkta exempel på hur du mountar lösenordsskyddade samba-shares via /etc/fstab på ett säkert sätt med hjälp av credentials bl.a.

Lycka till! :wink:

(Jag rekommenderar dig att testa att söka efter svar på dina frågor innan du postar. Det finns t.ex flera trådar om ovanstående ämne där duktigt folk har kanonbra lösningar. :wink: )

Välkommen till Gentoo Forums förresten!
Back to top
View user's profile Send private message
Fluffy`
n00b
n00b


Joined: 02 Jul 2003
Posts: 54

PostPosted: Wed Jul 02, 2003 9:30 pm    Post subject: Reply with quote

*Levi* wrote:
https://forums.gentoo.org/viewtopic.php?t=47443

Utmärkta exempel på hur du mountar lösenordsskyddade samba-shares via /etc/fstab på ett säkert sätt med hjälp av credentials bl.a.

Lycka till! :wink:

(Jag rekommenderar dig att testa att söka efter svar på dina frågor innan du postar. Det finns t.ex flera trådar om ovanstående ämne där duktigt folk har kanonbra lösningar. :wink: )

Välkommen till Gentoo Forums förresten!

Läs min signatur. ;) Hej hopp. Visste att det skulle bli ett inlägg som detta på mig. Visste och visste, men iaf. Kan vara för att jag är så dålig på att förklara och missar saker.

Utdelningen är inte lösenordsskyddad utan alla kan komma åt den i det lokala nätverket. Jag har testat denna lösning utan problemet löst: https://forums.gentoo.org/viewtopic.php?p=280285#280285 . Password-sakerna försvann iofs vilket det jag vill men utdelningarna är inte lösenordskyddade och då logga in för på "inget" känns skumt. Filernas ägare var fortfarande root:root.

PS: Tyckte jag kände igen ditt nick. Tänk efter så vet du nog vem jag är. ;)
Back to top
View user's profile Send private message
frippz
Guru
Guru


Joined: 22 Aug 2002
Posts: 460
Location: Sweden

PostPosted: Thu Jul 03, 2003 3:56 am    Post subject: Reply with quote

Utdrag från min egen /etc/fstab:
Code:

# Netmounts
# <fs>                  <mountpoint>                    <type>  <opts>                                                  <dump/pass>

//baghera/levi          /home/levi/mounts/baghera       smbfs   credentials=/home/levi/.leviathan,uid=levi,gid=users    0 0
//darwin/levi           /home/levi/mounts/darwin        smbfs   credentials=/home/levi/.leviathan,uid=levi,gid=users    0 0


Det här sätter ägandeskapet till levi.users och hämtar lösenordsuppgifter ifrån en fil i min hemkatalog. Jag är osäker på varför det strular till sig för dig när du kör utan lösenord på dina shares. Jag kör alltid med lösenordsskydd på allt inkl. köksspisen, så jag har ingen erfarenhet av just den delen av ditt problem. Du kan ju alltid kompromissa och sätta lösenord och se fall det ändrar på situationen. :wink:

(Jodå, jag känner igen ditt nick från bl.a Sweclockers. Vi träffades nog IRL på ett LAN nere i Partille för nåt år sen dessutom. )
Back to top
View user's profile Send private message
Fluffy`
n00b
n00b


Joined: 02 Jul 2003
Posts: 54

PostPosted: Thu Jul 03, 2003 8:54 am    Post subject: Reply with quote

Tackar för hjälpen. Får väl göra så att det använder credentials för att logga in på något som inte finns för att bli av med Password-sakerna i boot. uid och gid fungerar finfint.

Tackar för hjälpen.

(Hoppas jag inte skriver fler IQ-befriade inlägg)
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum