Gentoo Forums
Gentoo Forums
Gentoo Forums
Quick Search: in
van source compilen <-> emerge ...
View unanswered posts
View posts from last 24 hours

 
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Dutch
View previous topic :: View next topic  
Author Message
SNeKKe
n00b
n00b


Joined: 05 Jan 2003
Posts: 29

PostPosted: Tue Mar 25, 2003 8:09 pm    Post subject: van source compilen <-> emerge ... Reply with quote

Hallo allemaal

Is het mogelijk om ook nog van source te compilen in Gentoo en indien ja, zijn er speciale dingen waarop men moet letten? Ik ga van zodra 1.4_final uitkomt Gentoo installeren. (Is er een gedacht van de release)?

Dank bij voorbaat,
Tom
Back to top
View user's profile Send private message
aequitas
Apprentice
Apprentice


Joined: 28 Aug 2002
Posts: 190
Location: Ooy bij arnhem

PostPosted: Tue Mar 25, 2003 9:44 pm    Post subject: Reply with quote

Hoe bedoel je met van source compilen?
Een tarball downloaden configgen en maken
Of een emerge downloaden zelf aanpassen en dan configgen en maken?

You name it we got it :)


Goeie keuze om over te stappen naar gentoo. Als je het eenmaal kent wil je niet meer zonder. Ik Wacht momenteel ook op de 1.4_final release. Als ik die helemaal optimaal heb geinstalleerd en getuned stap ik weer over naar linux. Definitief misschien.

Cheers,
Johan
_________________
I am not superstitious, that brings bad luck.
Back to top
View user's profile Send private message
kamikaz3
Apprentice
Apprentice


Joined: 06 Feb 2003
Posts: 187

PostPosted: Wed Mar 26, 2003 7:30 am    Post subject: Reply with quote

Bij gentoo wordt zowat alles van source compiled 8)
Emerge is veel handiger dan alls zelf te doen via make en make install
Het voordeel aan gentoo is nu net het portage/emerge systeem
Back to top
View user's profile Send private message
kamikaz3
Apprentice
Apprentice


Joined: 06 Feb 2003
Posts: 187

PostPosted: Wed Mar 26, 2003 7:34 am    Post subject: Reply with quote

aequitas wrote:
Goeie keuze om over te stappen naar gentoo. Als je het eenmaal kent wil je niet meer zonder. Ik Wacht momenteel ook op de 1.4_final release. Als ik die helemaal optimaal heb geinstalleerd en getuned stap ik weer over naar linux. Definitief misschien.


Dat heeft niet veel nut
als je een 1.4 RC1 steeds update heb je steeds het nieuwste

Gentoo heeft eigenlijk geen versie nummers, de versie nummers slaan enkel op de live cd
Die dient dat ook enkel om te booten, maar dat kan even goed met een knopix cd
Op het moment dat je installeert krijg je de nieuwste packages
Stel dat morgen 1.4 final uitkomt en gij installeert dat, en stel dat ik volgende week vertrek vanaf 1.4 RC1 dan zal mijn systeem "nieuwer" zijn dat het uwe

MODERATOR GARO:
Dit geldt wel alleen voor 1.4's, indien men van een 1.2 installeert en met emerge een "update world" doet, is het systeem nog steeds geen 1.4, want 1.2 en 1.4 gebruiken een verschillende compiler (gcc 2 en gcc 3). De stap tussen gcc 2 en gcc 3 is te moeilijk om dit met "emerge -u world" te doen. Hoe het dan wel moet staat hier uitgelegd.
Om het nog een beetje ingewikkelder te maken: Indien men van een 1.2 installeert en de nieuwste tarball download (bijvoorbeeld hier) en deze gebruikt in plaats van degene die op de cd staat, dan heeft men wel een 1.4. (dank aan ikiddo voor deze laatste opmerking)
Back to top
View user's profile Send private message
theBlackDragon
l33t
l33t


Joined: 23 Nov 2002
Posts: 768
Location: Belgium

PostPosted: Wed Mar 26, 2003 8:31 am    Post subject: Reply with quote

SNeKKe wrote:
Is het mogelijk om ook nog van source te compilen in Gentoo en indien ja, zjin er speciale dingen waarop men moet letten?

Van source compileren gaat onder Gentoo even goed als onder andere distributies, het is alleen aan te raden om waar mogelijk portage te gebruiken zodat dependencies goed afgehandeld worden, maar voor programma's die niet in portage zitten is er geen enkel probleem. :)
Back to top
View user's profile Send private message
aequitas
Apprentice
Apprentice


Joined: 28 Aug 2002
Posts: 190
Location: Ooy bij arnhem

PostPosted: Wed Mar 26, 2003 9:09 am    Post subject: Reply with quote

kamikaz3 wrote:

Dat heeft niet veel nut
als je een 1.4 RC1 steeds update heb je steeds het nieuwste


Dat heeft wel degelijk nut.
Momenteel is de portage tree bevroren wat betekend dat er geen nieuwe ebuilds worden toegevoegd. Men is nu hard bezig de portage tree te vernieuwen en veel meer ebuilds stabiel te maken. Ook is er het plan om bij sommige ebuilds die niet tegen agressieve USE settings. Dat proberen ze ook op te lossen.

Het heeft dus wel degelijk zin om ff te wachten anders moet je alleen weer opnieuw gaan compilen


SNeKKe je hebt trouwens ook de mogelijkheid je eigen ebuild scripts te maken. Op deze manier kun je programma's die niet in de portage tree staan wel met emerge installeren en later ook weer makkelijk verwijderen. :) Meer info daarover vind je in de docs
_________________
I am not superstitious, that brings bad luck.
Back to top
View user's profile Send private message
SNeKKe
n00b
n00b


Joined: 05 Jan 2003
Posts: 29

PostPosted: Wed Mar 26, 2003 12:14 pm    Post subject: Reply with quote

Bedankt voor de uitleg! :)
Ik weet dat mijn vraag vrij onduidelijk was maar ik heb het antwoord toch gekregen en ik dank jullie hartelijk voor te antwoorden. Als mijn eindwerk af is ga ik nog eens probere Gentoo te installeren. :D
Back to top
View user's profile Send private message
kamikaz3
Apprentice
Apprentice


Joined: 06 Feb 2003
Posts: 187

PostPosted: Wed Mar 26, 2003 6:03 pm    Post subject: Reply with quote

aequitas wrote:
kamikaz3 wrote:

Dat heeft niet veel nut
als je een 1.4 RC1 steeds update heb je steeds het nieuwste


Het heeft dus wel degelijk zin om ff te wachten anders moet je alleen weer opnieuw gaan compilen


En zo kan je blijven wachten ... er is al maanden sprake van de final release

Uit uw post maak ik trouwens op dat ja al een gentoo systeem draaiende hebt, dus of je nu upgrade of "alles" opnieuw compiled komt op hetzelfde neer, met dat voordeel dat je tijdens een upgrade gewoon voort kan werken
Back to top
View user's profile Send private message
aequitas
Apprentice
Apprentice


Joined: 28 Aug 2002
Posts: 190
Location: Ooy bij arnhem

PostPosted: Wed Mar 26, 2003 6:47 pm    Post subject: Reply with quote

Helaas is mijn huidige gentoo een beetje crapy en optimized voor de computers bij mij op school. Ofwel i586. Ik heb zo'n externe schijf die we ook op school kunnen gebruiken.
Xine draait bijvoorbeeld niet op allebij de systemen. En ik zit met 2 verschillende kernels voor hardware.

Ik wacht daarom totdat 1.4_final komt omdat ik met de huidige optimalisatieinstellingen nog al heel er veel problemen had.
bv, een goed ingesteld netwerk. Maar geen netwerkverbinding :? En met de oude install(zelfde instellingen) wel. Heel vaag.
_________________
I am not superstitious, that brings bad luck.
Back to top
View user's profile Send private message
SeJo
Retired Dev
Retired Dev


Joined: 08 Oct 2002
Posts: 298
Location: Belgium

PostPosted: Thu Mar 27, 2003 9:30 am    Post subject: Reply with quote

snekke,


heb juist mijne desktop gereinstalled met rc2...

en eerlijk gezegd rund da beestje gelijk een lean mean *nix machine moet!

dus ofwel wacht je ofwel begin je nu al als oefening en doe je alles opnieuw met de final..

nuja ik ben dan ook een freak die niets liever doet dan alles te rm -fr en dan opnieuw te beginnen :-]


hehehehehehehehehehehehehehehee


lief van: please steek hem weg in een instituut!!!!!!!!!!
Back to top
View user's profile Send private message
iKiddo
Guru
Guru


Joined: 27 Jun 2002
Posts: 341
Location: Europe?

PostPosted: Thu Mar 27, 2003 9:41 pm    Post subject: Reply with quote

aequitas wrote:
Dat heeft wel degelijk nut.
Momenteel is de portage tree bevroren wat betekend dat er geen nieuwe ebuilds worden toegevoegd. Men is nu hard bezig de portage tree te vernieuwen en veel meer ebuilds stabiel te maken. Ook is er het plan om bij sommige ebuilds die niet tegen agressieve USE settings. Dat proberen ze ook op te lossen.

Het heeft dus wel degelijk zin om ff te wachten anders moet je alleen weer opnieuw gaan compilen

Die portage-freeze is al een tijdje afgelopen en er is geen plan over "aggresieve USE settings". Wel gaan ze een lijstje samenstellen met ondersteunde CFLAGS options. Het heeft dus geen zin om te wachten, behalve als de CD om een of andere reden niet werkt. (Als je ADSL van KPN hebt, geloof ik.)

*edit*
En als je met de 1.2 CD begint kun je wel nog een gcc3.2 systeem opzetten. Je moet dan gewoon de nieuwste tarball van ibiblio.org gebruiken, in plaats van die die op de cd staat. Om van een al geinstalleerd 1.2 (<gcc3) systeem over te schakelen naar een >=1.4 (>=gcc3.2) systeem heb je inderdaad die links nodig die onze Mr. Mod gaf.
Back to top
View user's profile Send private message
JefP@@
Apprentice
Apprentice


Joined: 09 May 2002
Posts: 179
Location: Belgium

PostPosted: Sat Mar 29, 2003 2:07 pm    Post subject: Reply with quote

SNeKKe wrote:
Bedankt voor de uitleg! :)
Ik weet dat mijn vraag vrij onduidelijk was maar ik heb het antwoord toch gekregen en ik dank jullie hartelijk voor te antwoorden. Als mijn eindwerk af is ga ik nog eens probere Gentoo te installeren. :D



Begin vooral bij het begin :

http://www.gentoo.org/main/en/about.xml

en lees daarna de docs eens volledig door... dan kan je er misschien aan beginnen
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Dutch All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum