Gentoo Forums
Gentoo Forums
Gentoo Forums
Quick Search: in
erfarenheter av utf8?
View unanswered posts
View posts from last 24 hours

 
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian
View previous topic :: View next topic  
Author Message
fisherking
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper


Joined: 12 Nov 2003
Posts: 111

PostPosted: Fri Dec 16, 2005 7:10 am    Post subject: erfarenheter av utf8? Reply with quote

Jag började använda UTF-8 för ett tag sedan och installationen/övergången fungerade bra och jag har fått igång det på alla sätt som verkar möjliga!

Jag har däremot en del dåliga erfarenheter av UTF-8 och undrar därför om ni kunde skriva lite om era erfarenheter!
Först och främst så finns det inget bra sätt att kommunicera med icke utf-8 system, vilka verkar vara i stor majoritet! Då tänker jag först och främst på åäö, naturligtvis.

Många hemsidor verkar flippa (även om jag fått ordning på de flesta), men framförallt många applikationer verkar ha nada stöd för UTF. Allt för ofta behöver jag fixa och dona med speciallösningar för att ändra mina stackars åäö:n och det är inte helt kul!

Vidare är filer, som innehåller åäö, man får från andra system också helt under ytan. Detta gäller både filnamnet och filinnehållet!


hur fixar ni det här? Något man får leva med om man använder UTF8?
Back to top
View user's profile Send private message
zeb
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper


Joined: 19 Apr 2002
Posts: 79
Location: Finland

PostPosted: Sun Dec 18, 2005 12:10 pm    Post subject: Reply with quote

Förstår inte riktigt varför du upplever att hemsidor 'flippar' på grund av utf-8; hur en sida visas i din bläddrare beror ju på 'encoding'-inställningen i bläddraren samt vad sidan själv eventuellt anger som encoding. I Konqueror tycker jag "Set Encoding->Automatic detection" fungerar alldeles utmärkt. Jag märkte iallafall ingen skillnad när jag bytte till utf8.

I övrigt så blir man förstås tvungen att konvertera filnamn som innehåller specialtecken; detta gör jag med convmv som kan konvertera hela katalogträd vid behov.

Filinnehåll kan modifieras med iconv, eller så med editorer som stöder konvertering, som t.ex. kwrite.
Back to top
View user's profile Send private message
fisherking
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper


Joined: 12 Nov 2003
Posts: 111

PostPosted: Thu Dec 22, 2005 9:43 pm    Post subject: Reply with quote

eeeh, föråt... jag var bara trött den dagen jag postade det inlägget :oops:

Jag skulle faktiskt behövt ett verktyg som convmv, så tack för tipset! Jag har haft några få filer som har strulat, men inte jättemycket! Anledningen till att jag tröttnade var att jag hade en databas som var hälften utf-8 och hälften iso (tabellerna var utf, men vissa poster var iso) Fråga mig inte hur det blev så men jag skrev ett litet skript härromdagen som konvererade de felaktiga posterna, så nu är jag nöjd och glad UTF8-supporter igen :D

Nåja.. över till något vettigare!
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum