Gentoo Forums
Gentoo Forums
Gentoo Forums
Quick Search: in
Off the wall / Om norsken i KDE
View unanswered posts
View posts from last 24 hours

 
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian
View previous topic :: View next topic  
Author Message
soviet/funk
n00b
n00b


Joined: 18 Mar 2004
Posts: 56
Location: Stavanger, Norway

PostPosted: Mon Oct 10, 2005 7:42 pm    Post subject: Off the wall / Om norsken i KDE Reply with quote

Hei andre nordmenn på Gentoo / KDE!

Nå er jeg i ferd med å irritere meg blå på en ting i KDE i norsk språkdrakt: "nisser"

Jeg har aldri brukt Gnome lenge nok til av gangen til å legge inn norsk språk der, så jeg vet ikke om dette er noe som går igjen i hele linuxverden. Men i KDE på min laptop har jeg ihvertfall det meste av KDE på norsk. Og der er det mye prat om nisser. Det er blant annet en "alarm-nisse", en utskriftsnisse, en "KSSL nisse-modul" og en "KWallet nisseprogramtillegg". Den siste der antyder for meg at man ikke har kjørt et helt stramt løp likevel, siden man veksler mellom "programtillegg" og "modul". Men overalt disse J&^£@ NISSENE.

Vel er det søtt at man har tatt opp noe fra "norsk" folklore. Nissen stuller rundt på låven og steller med dyra dine hvis du tar deg godt av ham og setter ut melk til ham en gang i blant (må huske å lage en cron-jobb på det, sier bonden...) Nissen er noe du ikke ser men som jobber trutt i bakgrunnen. Det er i grunnen ganske fint, derfor all respekt for oversetteren(e)

Vel er det bra at vi tar vare på språk og kultur, også i språkdrakten til programvaren vår (svært undervurdert område). Men jeg greier ikke å ta det alvorlig. Det ser bare dumt ut. Spesielt dette nisseprogramtillegget. Jeg skjønner at man ikke kan kalle "daemon" for "demon", det er vel ikke det samme. Men jeg ønsker et annet ord enn "nisse". Da heller daemon, som jo er latin (nei vent, er det gresk? husker ikke...)

Dermed en oppfordring: finn et godt norsk alternativ til daemon/nisse!

Dessuten: hvor skal jeg begynne dersom jeg rett og slett vil endre oversettelsen av min KDE?

mange takk

kevin
_________________
Vitals:
Precision M65
AMD64/3500+/SATA/nForce3/GT6600
a whole shitload of gentoo servers
Back to top
View user's profile Send private message
Karl-Franz
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper


Joined: 11 Jan 2005
Posts: 121
Location: /se/lund

PostPosted: Tue Nov 08, 2005 6:30 pm    Post subject: Reply with quote

Svensk kommentar:

Det är ju helt strålande att kalla daemon för nisse. Lite mer hemtrevligt också...
Back to top
View user's profile Send private message
hensan
l33t
l33t


Joined: 26 Jun 2003
Posts: 868
Location: Sweden

PostPosted: Tue Nov 08, 2005 10:06 pm    Post subject: Reply with quote

Äh! Det är ju klart man ska ha demoner i datorn, inte några jävla nissar! :twisted:
Back to top
View user's profile Send private message
yrjan
n00b
n00b


Joined: 06 Jan 2005
Posts: 4
Location: Norway

PostPosted: Fri Nov 11, 2005 5:48 pm    Post subject: Reply with quote

Nisse er jo bare en genial oversettelse. Man kan vel da i teorien skremme vannet av små barn når man får en feilmelding som "E-post nissen har hengt seg" ... :D
Back to top
View user's profile Send private message
cato`
Guru
Guru


Joined: 03 Jun 2002
Posts: 430
Location: Norway, Trondheim

PostPosted: Sun Nov 13, 2005 3:09 pm    Post subject: Reply with quote

Hva kaller svenskene og danskene en "daemon"?
_________________
Don't mess with the Penguin.
Back to top
View user's profile Send private message
rounin
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper


Joined: 13 Apr 2003
Posts: 84

PostPosted: Sun Nov 13, 2005 3:15 pm    Post subject: Reply with quote

Jeg mistenker at noen litt attentionwhorige nisser har vært med på oversettingen. :lol:

Både demon og daemon kommer vel fra det greske ordet "daimon", selv om "demon" ifølge Wikipedia brukes mest i bibelsk sammenheng. Dog må man jo kunne spørre seg om ikke "bakgrunnsprogram" eller noe slikt ville være et bedre ord. Hele Unixterminologien med små ordspill her og der og rekursive akronymer, og nå altså nisser, begynner å bli litt... :roll:

Jeg mener, kan vi ikke bare være litt mer som Mac OS da dere? :o Ehh, de kaller det kanskje daemons og...
Back to top
View user's profile Send private message
cato`
Guru
Guru


Joined: 03 Jun 2002
Posts: 430
Location: Norway, Trondheim

PostPosted: Sun Nov 13, 2005 3:26 pm    Post subject: Reply with quote

Det er tatt opp på http://www.linuxguiden.no/index.php/Linuxguiden:Spr%C3%A5kr%C3%A5dskonsultasjoner og sånn som jeg ser det så er ordet "vokter" det beste ordet....
_________________
Don't mess with the Penguin.
Back to top
View user's profile Send private message
soviet/funk
n00b
n00b


Joined: 18 Mar 2004
Posts: 56
Location: Stavanger, Norway

PostPosted: Thu Nov 24, 2005 10:00 am    Post subject: Reply with quote

Jeg kunne nok gitt "vokter" en halv stemme. Det er litt for mye assosiasjon til brannmur-aktige, beskyttende, "voktende" oppgaver i ordet til at jeg ville gitt det en hel stemme. (Mens jeg skal innrømme at jeg ville assosiert meg like langt vekk med "daemon" hadde jeg ikke vært så vant med det ordet).
Det mest dekkende ordet jeg har sett er "bakgrunnsprogram", men da sier jeg heller daemon og forklarer hvis noen spør. Vi kan gjøre som ungene og forenkle uttalen: "Bappo". "Jeg glemte å legge til spamdreper-bappoen i default rc". (Der var det endel andre ting som trenger nye ord også... ) Uansett hvilket ord vi bruker må vi alltid forklare det noen ganger i uken...

Hva med "vaktmester"? Nei.
Hva med "butler"? Njanei.
Hva med "tjeneste"? Tørt.

Jeg savner ordet som kommer etter disse; Vaktmester-demon (mange kjenner en sånn), butler-demon, nisse-tjeneste-daemon, epost-vokter, printer-jævel, lommebok-ånd, ssh-bakgrunnstjeneste. Rekursive Akronymer, ja: "NEIDJOF" - Nisse Er Ikke Daemon, JO Forresten.
Nei, selv om jeg har jobbet mye som oversetter så er dette så inni helvete vanskelig å få riktig at jeg heller overlater det til andre.

Men er det noen her som vet hvor jeg kan modifisere språkdrakten i KDE? Det er vel en blanding av program-for-program og overordnet oversettelse? Det er mest av nysgjerrighet. Jeg tror ikke jeg kommer til å prioritere en evt. rekompilering av KDE med det første, nei...

mvh kevin
_________________
Vitals:
Precision M65
AMD64/3500+/SATA/nForce3/GT6600
a whole shitload of gentoo servers
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum