Gentoo Forums
Gentoo Forums
Gentoo Forums
Quick Search: in
2005 netmount
View unanswered posts
View posts from last 24 hours

 
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian
View previous topic :: View next topic  
Author Message
hex77
n00b
n00b


Joined: 21 Aug 2005
Posts: 2

PostPosted: Sun Aug 21, 2005 10:25 am    Post subject: 2005 netmount Reply with quote

Jag har ett konstigt problem, det är så att min gamla processor brann, så nu har jag köpt en "ny".
spec.
athlon-xp 1900+
microstar-8380v3
512MB ddr

Så jag tänkte göra en ny installation så den blir optimerad mot xp processorn. Laddar hem uni. 2005.1 livecd för att göra en stage 1 installation.
När jag stoppar in skivan o den laddas så fungerar inte nätverket(adsl modem bakom en router), den kanske inte är så skumt.....det konstiga börjar när jag stoppar in 2004.2 livecdn så hittar den nätverket hur bra som helst.

Tänkte jag skulle vara smart och använda 2004.2 livecdn o "installera", men eftersom 2004.* profilen inte fungerar längre måste jag ha 2005. Viket leder till att nätverket inte fungerar efter installationen.
ja, rätt modul är laddad för eth0(har installerat en del distar, så jag vet), net.eth0 ligger i default runlevel och dhcpcd har jag oxå dragit hem.

Har försökt confat /etc/conf.d/net efter konstens alla regler. Försökte även att downgrade baselayout och dhcpch utan någon som helst resultat.
lspci och dmesg | grep hittar eth0
dhcpcd eth0 funkar inte heller.

Den klagar bara på att netmount inte kan startas.


Har suttit nu i två dagar och försökt att få det att fungera. Hoppas någon kan komma med smarta råd.
alla som ska svara typ, "har du testat /etc/init.d/net.eth0 restart" kan lägga ner.....
Back to top
View user's profile Send private message
patrix_neo
Guru
Guru


Joined: 08 Jan 2004
Posts: 520
Location: The Maldives

PostPosted: Sun Aug 21, 2005 4:41 pm    Post subject: Reply with quote

Får du några som helst meddelande i loggar osv efter att nätet inte lyckats initieras riktigt?

En liten fundering jag hade när jag läste ditt inlägg: Eftersom modulen för nätverkskortet är laddat och systemet har upptäckt ditt kort...kan det vara något knepigt med init.d - skriptet från 2005.1 live cd:n? Typ, testa med att kopiera 2004.* init.d - skript för net.eth0 och köra. Ett 'longshot' men kan vara värt ett försök kanske? Alternativt hade jag kikat i /etc/conf.d/net - en konfiguration som ändrats en del mellan 2004 och 2005.

Alternativ 3 skulle väl vara att testa en 2005.0 Live-cd om den finns. Men antar du letat efter en liknande? (Dvs, en som fortfarande stöds ).
_________________
Life is a fog where some thinks to know where to go
To make an error is human, letting it be is the error.
Deus Vult
Back to top
View user's profile Send private message
hex77
n00b
n00b


Joined: 21 Aug 2005
Posts: 2

PostPosted: Sun Aug 21, 2005 8:31 pm    Post subject: Reply with quote

patrix_neo wrote:
Får du några som helst meddelande i loggar osv efter att nätet inte lyckats initieras riktigt?

En liten fundering jag hade när jag läste ditt inlägg: Eftersom modulen för nätverkskortet är laddat och systemet har upptäckt ditt kort...kan det vara något knepigt med init.d - skriptet från 2005.1 live cd:n? Typ, testa med att kopiera 2004.* init.d - skript för net.eth0 och köra. Ett 'longshot' men kan vara värt ett försök kanske? Alternativt hade jag kikat i /etc/conf.d/net - en konfiguration som ändrats en del mellan 2004 och 2005.

Alternativ 3 skulle väl vara att testa en 2005.0 Live-cd om den finns. Men antar du letat efter en liknande? (Dvs, en som fortfarande stöds ).


Tack för ett bra förslag, dessvärre fungerar det inte :(

Har testat en 2005.0 liveskiva oxå, men det blir samma sak.
Måste vara något skumt med nya baselayout'en som 2005.* använder.

Kan det vara en hårdvarufel/konflikt med microstar kortet?
alla pci-kort är samma som i gamla datorn. Men då bode inte 2004.* fungera, ja, jag vet varken in eller ut nu :(
Back to top
View user's profile Send private message
patrix_neo
Guru
Guru


Joined: 08 Jan 2004
Posts: 520
Location: The Maldives

PostPosted: Mon Aug 22, 2005 10:52 am    Post subject: Reply with quote

Tror inte det är något vajsing på din hårdvara om det är så att 2004.* LiveCD fungerar som det ska. Men försök att var lite mer utförlig i din rapportering. Kan bli väldigt mycket "famla i mörker" annars.

En sak som slog mig. Vet inte så mycket om din "nivå" av gentoo/linux-ism :) men har du i 2005.1 kört något med ifconfig och tittat i /etc/resolv.conf om dessa värden stämmer? Vore kul att veta vad du bör ha (2004.3 laddat) och vad dessa värden säger i 2005.1. Sedan, vad står det rörande ditt nätverk när du kör dmesg och om du tittar i /var/log/messages ? Kan du pinga ditt modem?

Vad får du ut av det? Annars har jag inte så mycket mer att föreslå just nu.
_________________
Life is a fog where some thinks to know where to go
To make an error is human, letting it be is the error.
Deus Vult
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum