Gentoo Forums
Gentoo Forums
Gentoo Forums
Quick Search: in
DHCP-problem Telia ADSL på Gentoo (problemet LÖST)
View unanswered posts
View posts from last 24 hours

 
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian
View previous topic :: View next topic  
Author Message
ursidae
n00b
n00b


Joined: 17 Apr 2005
Posts: 2

PostPosted: Sun Apr 17, 2005 10:18 am    Post subject: DHCP-problem Telia ADSL på Gentoo (problemet LÖST) Reply with quote

Hej!

Jag är nybörjare på Gentoo Linux. Jag har installerat andra varianter av Linux ett par gånger förr, men aldrig riktigt börjat använda dem.
Nu hade jag tänkt att fixa en server av min gamla dator (en P3-700). Grundinstallationen av Gentoo gick bra.

Jag har Telia ADSL som internetanslutning och hade tänkt att Gentoo-datorn ska ta hand om min anslutning mot internet.

Mitt problem är att det verkar som om dhcpcd inte får någon kontakt med Telias server (alternativt med ADSL-modemet). Oavsett om jag startar dhcpcd vid uppstart eller manuellt så får jag ingen IP (i listan från ifconfig saknas eth0, endast lo finns).

Däremot fungerar det att få en IP-adress via dhcpcd om jag ansluter Gentoo-datorn (med samma nätverkskort) till min WinXP-dator (samma inställningar). Då kan jag ssh:a till Gentoo-datorn från WinXP-datorn, och t.ex. ladda ned filer från nätet (nedladdningen går via WinXP-datorns internetanslutning i detta fall).

I dagsläget har jag bara ett nätverkskort i gentoo-datorn, men när jag väl fått internetanslutningen att fungera så ska jag flytta över mitt extra nätverkskort från WinXP-datorn till gentoo-datorn.


Last edited by ursidae on Sun Apr 17, 2005 4:53 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
rosema55
n00b
n00b


Joined: 19 Sep 2004
Posts: 27
Location: Sweden

PostPosted: Sun Apr 17, 2005 12:52 pm    Post subject: Reply with quote

Hej (jag har inte svenskt tangentbord=>det kanske ser konstigt ut ibland)
Grundinstallationen gick bra => Hade du internet under grundinstallationen?
Du kanske inte fick med modul foer netverkskortet till 'the kernel' ? Min 1:a
installation (8 months ago) var liknande din, hade inte internet efter 1:a booten.
Antagligen maaste du kompilera 'the kernel' igen.
Back to top
View user's profile Send private message
ursidae
n00b
n00b


Joined: 17 Apr 2005
Posts: 2

PostPosted: Sun Apr 17, 2005 4:53 pm    Post subject: Reply with quote

Problemet löst.

Tydligen "låser sig" modemet (eller möjligen Telias utrustning) till det nätverkskort som använts när man fått en IP-adress. När jag kopplade ifrån datorerna ett par timmar och kopplade upp Gentoo-datorn mot modemet efter väntetiden så fungerade det.

Tack ändå.
(Hittade lösningen på ett Mac-forum... :lol: )
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum