Gentoo Forums
Gentoo Forums
Gentoo Forums
Quick Search: in
Hvordan få norske tegn i gnome-terminal og på tty1 før X sta
View unanswered posts
View posts from last 24 hours

 
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian
View previous topic :: View next topic  
Author Message
merdan
n00b
n00b


Joined: 19 Mar 2004
Posts: 14
Location: Bergen, Norway

PostPosted: Thu Jan 27, 2005 11:57 am    Post subject: Hvordan få norske tegn i gnome-terminal og på tty1 før X Reply with quote

Hei!

Jeg har fulgt alle rådene i denne tråden samt dokumentasjonen hos gentoo for hvordan å sette locales: http://www.gentoo.org/doc/en/guide-localization.xml

Etter å ha oppdatert:
    /etc/locales.build
    /etc/portage/package.use
    /etc/make.conf
    /etc/profile
    /etc/rc.conf
    /etc/X11/xorg.conf


Får jeg fremdeles ikke opp øæå i gnome-terminal (øæå fungerer eksempelvis i gedit). Hvordan setter jeg disse tegnene for kommandolinja??

I tillegg, før jeg starter X, så har jeg heller ikke øæå. Skal ikke /etc/rc.conf og /etc/profile med de riktige innstillingene sørge for at øæå også fungerer dirkete på tty1 før X starter??

Jeg har også prøvd å definere min egen charset med localdef kommandoen, men til ingen nytte. Håper noen kan hjelpe meg, jeg kan gjerne poste noen av disse konfigurasjonsfilene over om det er til noe hjelp.
_________________
thanks,
Merdan,
n00b user
Back to top
View user's profile Send private message
merdan
n00b
n00b


Joined: 19 Mar 2004
Posts: 14
Location: Bergen, Norway

PostPosted: Thu Jan 27, 2005 12:37 pm    Post subject: Nå fungerer det! Reply with quote

Hei igjen!

Jeg måtte faktisk reboote hele maskinen for at tty eller vc1 alt ettersom skulle få tegnene øæå før jeg starter X og Gnome. Jeg trodde at det var nok å skrive:
Code:
# env-update && source /etc/profile

Og at dette ville laste inn de nye endringene... jaja....

Deretter manglet det bare øæå i gnome-terminal. Æøå i gnome-terminal kom helt av seg selv når jeg emerget gdm (hadde allarede fra før av oppdatert rc.conf til å peke på gdm.) Det var nemmelig feil av meg å tro at gdm kom ned automatisk med en emerge gnome.

Ja, nå fungerer alt og jeg er kjempefornøyd. Om andre har problemer så post i denne tråden så skal jeg poste mine konfigurasjonsfiler.
_________________
thanks,
Merdan,
n00b user
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum