Gentoo Forums
Gentoo Forums
Gentoo Forums
Quick Search: in
MSI K8N Neo Platinum Edition
View unanswered posts
View posts from last 24 hours

 
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Finnish
View previous topic :: View next topic  
Author Message
tomsku
n00b
n00b


Joined: 06 Jan 2004
Posts: 8
Location: Finland

PostPosted: Sat Nov 13, 2004 12:53 pm    Post subject: MSI K8N Neo Platinum Edition Reply with quote

Lukuisista säätötunneista huolimatta en ole vielä saanut kyseistä emolevyä toimimaan täysillä Linuxissa. :evil:

Suurin ongelmani on usb. Olen kokeillut useilla eri kerneleillä ja tulokset löytyvät täältä: http://tomsku.cjb.net/linustuff/logs/
Olen ladannut usbcore, ohci-hcd, ehci-hcd, usb-storage -moduulit jokaisessa kernelissä ja conffit ovat suurinpiirtein samanlaiset. Näyttäisi siltä, että usb suostuu toimimaan vain 2.6.4-kernelissä ja siinäkin vain emolevyyn integroidut (4 takana) usb-portit, erikseen emolevyyn liitetyt portit eivät toimi (etupaneelissa 2 + takana 2) :cry:
Siihenkin jouduin erikseen pätsäämään tuen sata-nv:lle tuon sata-kiintolevyn takia. Olen googlettanut ja selannut forums.gentoo.orgia, mutta en ole löytänyt vastausta juuri tähän ongelmaan, vaikka uusissa kerneleissä ilmeisesti onkin aika paljon näitä usb-ongelmia.

Toinen ongelmani on hiiri. En ymmärrä, miksei Logitechin PS2-hiiri toimi, mutta Microsoftin PS2-hiiri toimii... :oops:
Kerneli kyllä tunnistaa tuon Logitech-hiirenkin, mutta 'cat /dev/psaux' ei sano mitään, vaikka kuinka liikuttelisin hiirtä. Olen kuitenkin joskus saanut tuon hiiren toimimaan sillä tavalla, että laittanut koneen käynnistyessä MS-hiiren ja Gentoon bootattua vaihtanut Logitech-hiireen. Mistäköhän moinenkin voisi johtua? :roll:

Gentoossa on muutenkin hieman ongelmia input-laitteiden kanssa. Näppäimistössä jää välillä näppäimet pohjaan eli alkaa tuleen "ccccc" vaikkei näppäin fyysisesti ole pohjassa. Myös hiiri pomppii joskus aivan mielivaltaisesti. :?

SuSEssa (2.6.4-kernel) hiiri ja näppäimistö toimivat hyvin ja usb:sta ne 4 porttia. Emolevyn integroituja verkko- ja äänikortteja en ole edes yrittänyt saada toimiin, koska sain napattua veljen koneesta SB Audigyn, joka toimii kiltisti ja ylimääräinen verkkokorttikin sattui kaapista löytymään... :)

Olen kokeillut myös muita distroja. Mandrakessa (2.6.8.1) ei toimi usb, Fedora Coren {2 (i386), 3 Test 3 (x86-64)} cd:t ei suostu edes käynnistyyn ilman usb:n disablointia biosista. Käytän 32-bittistä Gentoota.

Olisin erittäin kiitollinen, jos joku osaisi auttaa edes jossain ongelmassani.
Konekin alkaa käymään jo vanhaksi odotellessa, että saisi kaiken toimimaan... :D

AMD Athlon 64 2800+
MSI K8N Neo Platinum Edition
Seagate Barracuda 7200.7 200G 8M SATA
Leadtek FX5900XT 128M
Logitech MX510
Logitech Media Keyboard
Back to top
View user's profile Send private message
nickshub
n00b
n00b


Joined: 22 Aug 2004
Posts: 21

PostPosted: Sat Nov 13, 2004 3:51 pm    Post subject: Reply with quote

Villi arvaus: syyllinen on ACPI? Kokeiles ilman ACPIa, esim. antamalla bootissa kernelille acpi=off -optio.
_________________
Down that path lies madness. On the other hand, the road to hell is paved with melting snowballs.
Back to top
View user's profile Send private message
keso
n00b
n00b


Joined: 16 Nov 2004
Posts: 1

PostPosted: Tue Nov 16, 2004 10:30 pm    Post subject: Reply with quote

Mulla on juuri samainen emolevy ja asensin ensimmäistä kertaa gentoon eilen.

Ainakin USB-hiiri tuntuu toimivan ilman ongelmia eikä SATA-levykään nikottele.

stone root # uname -a
Linux stone 2.6.9-gentoo-r1 #1 Tue Nov 16 01:12:49 EET 2004 x86_64 AMD Athlon(tm) 64 Processor 3000+ AuthenticAMD GNU/Linux
stone root #
Back to top
View user's profile Send private message
tomsku
n00b
n00b


Joined: 06 Jan 2004
Posts: 8
Location: Finland

PostPosted: Sun Nov 21, 2004 1:02 pm    Post subject: Reply with quote

Kyllä tuota ACPI-kikkaakin tuli kokeiltua. Otin biosista sen pois ja välillä taisin kokeilla kernelistäkin tuota pois, mutta eipä auttanut... Tosin en kyllä kovin perusteellisesti ole tuota tutkinut, mutta en taida nyt vähään aikaan yrittää säätää tuota, sen verran jo kyllästyin... Jos joululomalla vaikka jaksais taas. :D

Eli SuSE alla :oops:

... mutta toimii hyvin 8)
Back to top
View user's profile Send private message
AnXa
Apprentice
Apprentice


Joined: 06 Apr 2004
Posts: 250

PostPosted: Fri Nov 26, 2004 1:42 pm    Post subject: Reply with quote

Minä tiedän, Minä tiedän. Ota ne susen confikit (mm kernel config ja moduulien confikit) ja asenna gentoo ja käännä ja väännä siihen susen kernel confikilla kerneli ja sitten käytät muitakin susen tekemiä confikkeja systeemin pyörittämiseen. :)

Toimi älyttömän hyvin. Ilman ton hokasemista gentoo olis jäänyt kokeilematta mulla. 8)

Ja sitten kun kaikki on kunnossa niin voit "siivota" ne confikit silleen, että niissä ei ole mitään ylimääräistä kamaa mitä et tarvitse. Saman voit tehdä kernelillekkin. (tällä tavoin opin confikkien kirjoittelemisen. ;) )

linuxin muuttaminen redhatista gentooseen onnistuu tällä tavoin hyvin.

Saisit gentoo alle susen konfaamana. :D
_________________
The idea isn't about how do you see or hear it, it's about how do you experience it...
Back to top
View user's profile Send private message
tomsku
n00b
n00b


Joined: 06 Jan 2004
Posts: 8
Location: Finland

PostPosted: Sun Nov 28, 2004 5:50 pm    Post subject: Reply with quote

Nojaah... :D
Voihan sitä tuollaikin kikkailla, mut en tiedä sitten, onko se sen arvoista. ;)

Susea käyttelen tässä suhtkoht tyytyväisenä, asensin apt:n ni pakettien asentaminenkin on vähän kivuttomampaa... :)
Ja en pistänyt kyllä yhtään pahakseni sitä, että SuSE konffas mun printterin 2 minuutissa, vieläpä varsin onnistuneesti. Skannerinkin sain jotenkin toimiin samalla 2 minuutin konffauksella, mutta skanneriohjelmat ei kyl ihan täysin pelannu.. :roll:
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Finnish All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum