Gentoo Forums
Gentoo Forums
Gentoo Forums
Quick Search: in
Kerneli ei tunnista ide0 kanavaa.
View unanswered posts
View posts from last 24 hours

 
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Finnish
View previous topic :: View next topic  
Author Message
wilho
Apprentice
Apprentice


Joined: 22 Jul 2002
Posts: 169

PostPosted: Tue Apr 27, 2004 1:31 pm    Post subject: Kerneli ei tunnista ide0 kanavaa. Reply with quote

Tervehdys arvoisat raadin jäsenet.

Tässäpä jollekin kernelimestarille ongelma, jota en ole saanut ratkaistua kovasta yrityksestä huolimatta. Jotain olen kysellyt jokin aika sitten jo tuolla kernelifoorumissa ja täänään hädissäni jopa muropaketissa, mutta kokeillaan nyt vielä täältä - parahin lukija, olet siis viimeinen toivoni :)

Kääntämäni kernelit eivät tunnista Ide0 kanavaa oikein.

Osiointi on:
hda1 /boot
hdc3 /

Linux buuttaa normaalisti, ilmeisesti koska grub lukee bzImagen biosin kautta, mutta kun kernel ottaa vallan, lakkaa kanava 0 toimimasta. Koska root -partitio on kanavassa 1, pääsee buuttaus kuitenkin jatkumaan normaalisti.

Voin laittaa tähän dmesgiä myöhemmin jos tarvitsee, mutta sitä lukieassa huomasin, että kernel löytää id0:1 levyn, mutta tunnistaa sen geometrian väärin, ja herjaa kai sen vuoksi bad superblockista. Lopputulemana jää kaikki hda* laitteet mukaanlukien CD-asema ilmestymättä /dev/ -hakemistoon.

Live-cd:llä homma toimii (2.4 kerneli..?). Aiemmin jokin 2.6.4 versio Andrew Mortonin pätsillä toimi OK. Tunaroin sitten windows asennuksella jotenkin varsin mystisesti levyosioni, ja loppuen lopuksi sitten uudelleenasensin windowsin lisäksi Gentoon, enkä ole sen koomin saanut hommaa toimimaan.

Olen kokeillut tässä reilun kuukauden aikana eri 2.6.5* 2.6.6* love-sources kerneleitä, sekä yhtä Con Kolivasin 2.6.4 versiota reiser4:n takia, mutta mikään ei tunnu toimivan. VOI hyvin olla, että olen vain konffannut kernelin väärin joka kerta, mutta en keksi mikä vipu tuollaisen voisi aiheuttaa. Kerran olen jonkun 2.6.5-mm-kernelin käännellyt myös Genkernelillä ( jota tuo live-cd käyttää ), mutta se ei toiminut sen paremmin.

Eipä tällä kiirettä ole ollut - suurin haitta on, että Live-CD:llä pitää buutata jos meinaa kernelin kääntää, jotta pystyy bzImagen kopioimaan /boot:iin, ja windows partitiota ei voi lukea (on /hda2). Nyt vain alkaa jo pikku hiljaa hiertämään moinen, pitäähän homman toimia.

Olisiko kellään ehdottaa mitään?? Kuinka ja mistä kerneli hakee levyn geometrian, ja voiko tähän millään itse vaikuttaa?
Back to top
View user's profile Send private message
miko.nieminen
n00b
n00b


Joined: 01 Nov 2003
Posts: 6

PostPosted: Tue Apr 27, 2004 7:45 pm    Post subject: Re: Kerneli ei tunnista ide0 kanavaa. Reply with quote

Mitäköhän sun grubin konfiguraatiot sisältää? Voisko vika johtua kernel parametrin real_root väärästä arvosta tai sen puutteesta. Muistaakseni mulla tuli joskus ton tyylisiä ongelmia, kun se oli pielessä.
Back to top
View user's profile Send private message
wilho
Apprentice
Apprentice


Joined: 22 Jul 2002
Posts: 169

PostPosted: Wed Apr 28, 2004 6:21 am    Post subject: Reply with quote

En nyt duunista pääse varmistamaan, mutta eiköhän siinä paraikaa ole
/dev/hda3
Ei myöskään auta ilman initrd:tä buuttaaminen, jolloin tuota real_rootia ei tarvitse...

edit:
title=Gentoo Linux Love-sources hdc3
root (hd0,0)
kernel (hd0,0)/kernel-2.6.6-rc2-love1 root=/dev/ram0 real_root=/dev/hdc3 init=/linuxrc vga=0x317 splash=verbose
initrd (hd0,0)/initrd-2.6.6-rc2-love1


Last edited by wilho on Wed Apr 28, 2004 4:02 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
Ari Rahikkala
Guru
Guru


Joined: 02 Oct 2002
Posts: 370
Location: Finland

PostPosted: Wed Apr 28, 2004 7:45 am    Post subject: Reply with quote

`dmesg`in lisäksi myös .config ja `lspci` (IDE-ohjaimen tunnistamiseen), kiitos.
_________________
<laurentius> gentoo linux?
<ari> Yesh.
<laurentius> they look horny
Back to top
View user's profile Send private message
wilho
Apprentice
Apprentice


Joined: 22 Jul 2002
Posts: 169

PostPosted: Wed Apr 28, 2004 3:57 pm    Post subject: Reply with quote

Tässäpä näitä:
.config
dmesg
lspci

tuosta dmesgistä, tällaista pukkaa vaikka levyjen pitäisi olla samanlaisia
hdc: 59777640 sectors (30606 MB) w/2048KiB Cache, CHS=59303/16/63, UDMA(66)
/dev/ide/host0/bus1/target0/lun0: p1 p2 p3 p4
hda: 8032MB, CHS=1024/255/63
devfs_mk_dir: invalid argument.<6> hda: hda1 hda2


lspci sanoo seuraavaa ide-ohjaimesta:
0000:00:04.1 IDE interface: VIA Technologies, Inc. VT82C586A/B/VT82C686/A/B/VT823x/A/C PIPC Bus Master IDE (rev 06)

ja dmesg näin:
VP_IDE: VIA vt82c686b (rev 40) IDE UDMA100 controller on pci0000:00:04.1
ide0: BM-DMA at 0xb800-0xb807, BIOS settings: hda:DMA, hdb:DMA
ide1: BM-DMA at 0xb808-0xb80f, BIOS settings: hdc:DMA, hdd:DMA

joten nuokin täsmäävät... Toivottavasti joku hoksaa jotain mitä minä en. :?
Back to top
View user's profile Send private message
miko.nieminen
n00b
n00b


Joined: 01 Nov 2003
Posts: 6

PostPosted: Sat May 01, 2004 7:46 pm    Post subject: Reply with quote

Yks asia mikä pisti silmään on dmesg:ssä viestit:
Unable to load NLS charset cp437
Unable to load NLS charset iso8859-1

Sulla ei näytä olevan noita käännettynä kerneliin, mutta en oo varma voiko toi ongelma johtua tuosta. Kannattaa ehkä kokeilla. Itse oon kääntäny kaikki
CONFIG_NLS_CODEPAGE_* moduleiksi. Tuossa configissa on muutenkin vähän pielessä noi CODPAGE jutut eli seuraavaa näyttää löytyvän:

CONFIG_NLS_DEFAULT="iso8859-1"
# CONFIG_NLS_ISO8859_1 is not set

Kannattanee testata ainakin ton CONFIG_NLS_ISO8859_1 kääntämistä moduliksi mukaan ja sama myös CONFIG_NLS_CODEPAGE_437 suhteen.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Finnish All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum