Gentoo Forums
Gentoo Forums
Gentoo Forums
Quick Search: in
Gnome suomenkieliseksi? [solved]
View unanswered posts
View posts from last 24 hours

 
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Finnish
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Jukki
n00b
n00b


Joined: 26 Feb 2005
Posts: 6

PostPosted: Fri Apr 08, 2005 1:57 pm    Post subject: Gnome suomenkieliseksi? [solved] Reply with quote

Mikäs tätä Gnomea nyt vaivaa kun en saa käyttöliittymää suomenkieliseksi ollenkaan? Aikaisemmilla kerroilla kun Gentoon olen asentanut, suomenkieli (ja ~100 muuta kieltä) olivat GDM:n Language -valikossa automaattisesti, nyt siellä ei ole kuin n. kymmenen kieltä mistä valita, eikä tietenkään suomea näy listalla. Olen tehnyt tiedoston /etc/env.d/00locale, ja siellä on rivit
Code:
LC_ALL=fi_FI
LESSCHARSET=latin1
SYSFONT=lat0-16
SYSFONTACM=iso15

(env-update tehty ja kone käynnistetty uudelleen)
Ainoastaan paneelin valikot on suomenkielellä, kaikki muu englanniksi. Eli mikä tässä nyt mättää? Gnome on versiota 2.10_pre0 ja Gentoo 2005.0, alustana amd64.

Niin, sain tämän nyt sitte suomenkieliseksi, päivitin glibc:n versioon 2.3.4.20050125-r1, jonka jälkeen suomi ilmestyi gdm:n kielivalikkoon.


Last edited by Jukki on Sun Apr 10, 2005 10:08 am; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
pussi
l33t
l33t


Joined: 08 May 2004
Posts: 727
Location: Finland

PostPosted: Fri Apr 08, 2005 3:09 pm    Post subject: Reply with quote

Muistelisin ettei Gnome 2.10 ole saatavilla suomenkielisenä (vielä?)
Back to top
View user's profile Send private message
Flammie
Retired Dev
Retired Dev


Joined: 02 Jun 2003
Posts: 633
Location: Dublin, Ireland

PostPosted: Sat Apr 09, 2005 11:45 am    Post subject: Re: Gnome suomenkieliseksi? Reply with quote

Jukki wrote:
Mikäs tätä Gnomea nyt vaivaa kun en saa käyttöliittymää suomenkieliseksi ollenkaan? Aikaisemmilla kerroilla kun Gentoon olen asentanut, suomenkieli (ja ~100 muuta kieltä) olivat GDM:n Language -valikossa automaattisesti, nyt siellä ei ole kuin n. kymmenen kieltä mistä valita, eikä tietenkään suomea näy listalla.


Tätä minäkin taivastelin joku aika sitten, en löytänyt ratkaisua. Ehkä kyseessä on Gnomen käytettävyysominaisuus joka päättää puolestasi mitä kieltä et halua käyttää ;-)

Quote:
Muistelisin ettei Gnome 2.10 ole saatavilla suomenkielisenä (vielä?)


Kyllä nuo suomennokset koko ajan ovat ajan tasalla olleet: http://l10n-status.gnome.org/gnome-2.10/fi/index.html
Back to top
View user's profile Send private message
hanta
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper


Joined: 28 Jun 2002
Posts: 115
Location: Vantaa - Finland

PostPosted: Thu Apr 21, 2005 10:00 pm    Post subject: Re: Gnome suomenkieliseksi? Reply with quote

Flammie wrote:
Jukki wrote:
Mikäs tätä Gnomea nyt vaivaa kun en saa käyttöliittymää suomenkieliseksi ollenkaan? Aikaisemmilla kerroilla kun Gentoon olen asentanut, suomenkieli (ja ~100 muuta kieltä) olivat GDM:n Language -valikossa automaattisesti, nyt siellä ei ole kuin n. kymmenen kieltä mistä valita, eikä tietenkään suomea näy listalla.


Tätä minäkin taivastelin joku aika sitten, en löytänyt ratkaisua. Ehkä kyseessä on Gnomen käytettävyysominaisuus joka päättää puolestasi mitä kieltä et halua käyttää ;-)


toivottavasti en nyt puhu ihan läpiä päähäni, mutta tämä tuli ensimmäisenä mieleen...
onhan siis asiaan kuuluvat localet oikeasti asennettu?

mitä tulostaa:
$ locale -a

ainakin minulla on gdm:n valikossa juuri ne kielet jotka olen sinne halunnut/asettanut, ja gnome käynnistyy suomeksi jos niin haluan.

homma josta tuo minun kielivalikoimani (viitisen kieltä) koostuu, riippuu glibc:n usefagista userlocales:
janne@aplari ~ $ emerge glibc -vp

These are the packages that I would merge, in order:

Calculating dependencies ...done!
[ebuild R ] sys-libs/glibc-2.3.4.20050125-r1 -build -debug +erandom -hardened (-multilib) +nls -nomalloccheck +nptl +nptlonly -pic +userlocales 0 kB

kun se on asetettu, luodaan glibc:tä käännettäessä vain ne localet jotka määritellään tiedostossa:
/etc/locales.build

eikä siis mitään muuta. tämä on tehty mahdollisesksi siitä syystä, että glibc:n kääntäminen olisi entistä nopeampaa, jos haluaa luoda vain jonkun tietyn setin localeja (eikä kaikkia kuten oletuksena). ainakin minulle tämä sopii erinomaisen hyvin.
_________________
Janne
Back to top
View user's profile Send private message
Flammie
Retired Dev
Retired Dev


Joined: 02 Jun 2003
Posts: 633
Location: Dublin, Ireland

PostPosted: Thu Apr 21, 2005 11:26 pm    Post subject: Re: Gnome suomenkieliseksi? Reply with quote

hanta wrote:
toivottavasti en nyt puhu ihan läpiä päähäni, mutta tämä tuli ensimmäisenä mieleen...
onhan siis asiaan kuuluvat localet oikeasti asennettu?


Näkyi tosiaan päätyneen Gentoon oletusvalikoima localeja sinne, outo juttu sinänsä koska luulisin asettaneeni locales.buildin oikein asennuksen yhteydessä, koska testasin tuolla asennuksella uusia asennusohjeita.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Finnish All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum