Gentoo Forums
Gentoo Forums
Gentoo Forums
Quick Search: in
Hoe lang duurde jouw installatie?
View unanswered posts
View posts from last 24 hours

Goto page Previous  1, 2, 3  Next  
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Dutch
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Andréas
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper


Joined: 27 Jun 2002
Posts: 75
Location: Delfzijl - Netherlands

PostPosted: Mon Sep 23, 2002 4:40 pm    Post subject: Reply with quote

Hoe lang mijn installatie duurde????

zullen we het daar maar niet over hebben :oops: :wink: :P
_________________
Er gaat niets boven Gentoo :)
Back to top
View user's profile Send private message
aequitas
Apprentice
Apprentice


Joined: 28 Aug 2002
Posts: 190
Location: Ooy bij arnhem

PostPosted: Mon Sep 23, 2002 4:43 pm    Post subject: Reply with quote

helemaal mee eens, deze topic is trouwens niks negatiefs tegen gentoo,

Gentoo rules
_________________
I am not superstitious, that brings bad luck.
Back to top
View user's profile Send private message
aardvark
Guru
Guru


Joined: 30 Jun 2002
Posts: 576

PostPosted: Mon Sep 23, 2002 6:18 pm    Post subject: Reply with quote

Wow ik vind daat het bij jullie wel erg rap gaat allemaal!!
Bij my duurt van stage1 naar kde 3.0.3 toch wel tegen de 20 uren op gentoo1.4. (en dan draait ie ook nog minder snel als de ouwe 1.2.. zucht)
En ik heb nb een duron @ 900 met 256 mb ram!!
Nou, misschien is een xp -tje dan toch eens de moeite waard......
Wellicht vergroot die grotere L2 cache echte athlons de snelheid meer dan evenredig.

Opties: CFLAGS: CFLAGS="-march=athlon -O3 -pipe -m3dnow -mmmx -fforce-addr -fomit-frame-pointer -falign-functions=4 -maccumulate-outgoing-args -ffast-math -fno-exceptions"

mischien is -maccumulate-outgoing-args de rotte appel....
Back to top
View user's profile Send private message
AlterEgo
Veteran
Veteran


Joined: 25 Apr 2002
Posts: 1619

PostPosted: Mon Sep 23, 2002 6:55 pm    Post subject: Reply with quote

wbsoft wrote:
Gewoon CTRL+S indrukken en na een tijdje gaat hij pauzeren. CTRL+Q om weer verder te gaan. (Doe dat niet tijdens downloads.)

Kun je dan na ctrl-S je peecee uitzetten? Hoe ga je daarna dan weer verder na een reboot :?: Waar wil je ctrl-Q typen?
(of snap ik het echt niet)
Back to top
View user's profile Send private message
freshy98
Apprentice
Apprentice


Joined: 11 Jul 2002
Posts: 274
Location: The Netherlands

PostPosted: Sat Oct 05, 2002 3:13 pm    Post subject: Reply with quote

totale installatie duurt bij mij ongeveer 6 uur.
puur Gentoo 1.3b dus. KDE en alle andere zooi die ik installeer niet meegerekend.

KDE 3.0.2 duurde ongeveer de hele nacht. 11 uur 's avonds tot half 7 's ochtends (was dan al klaar).
_________________
Mac Pro single quad 2.8GHz, 6GB RAM, 8800GT. MacBook. Plus way too many SUN/Cobatl/SGI and a lonely Alpha.
Back to top
View user's profile Send private message
SeJo
Retired Dev
Retired Dev


Joined: 08 Oct 2002
Posts: 298
Location: Belgium

PostPosted: Tue Nov 19, 2002 10:51 am    Post subject: Reply with quote

intel celeron 1300MHz, 376 MB ram, 20gig schijf,
dual boot: winxphome(blah voor het bedrijf behouden heeft maar 4 gig v/d schijf :-])

Gentoo: compleet gecompileerd (geen Stage 3 of 2 gebruikt!), gentoo-sources.

Kde moet ik er nog afsmijten :-] totale installatietijd: 12 uur!

goed he! Doordat ik het 15 keer eerst opnieuw gedaan heb was deze heel snel, ik wist wat ik moest doen en heb sowat alle commando's aaneen gehangen
vb:
Code:
mkdir /mnt/gentoo && mount /dev/hda3 /mnt/gentoo && mkdir /mnt/gentoo/boot && mount /dev/hda1 /mnt/gentoo/boot

en zoals:
Code:

make dep && make clean bzImage modules modules_install && cp blahb blah && cp /usr/src/linux/arch/i386/boot/bzImage /boot && emerge app-admin/metalog && rc-update add metalog default && emerge sys-apps/vcron && rc-update add vcron default


lol denk -wel dat dit 1 van de redenen is waarom ik het zoveel keer heb mogen opnieuw doen :-]

maar uiteindelijk is het gelukt!

hehe
Back to top
View user's profile Send private message
lx
Veteran
Veteran


Joined: 28 May 2002
Posts: 1012
Location: Netherlands

PostPosted: Thu Nov 21, 2002 9:21 pm    Post subject: Reply with quote

Cleotis wrote:
Duurt ongeveer even lang hier, heb wel de indruk dat gnome sneller gecompileerd geraakt dan KDE (heb het nog niet getimed)


Volgens mij is KDE voornamelijk in C++ geprogrammeerd en het compilen van C++ programma's / code duurt aanmerkelijk langer dan C, of althans zo lijkt het ;-).
_________________
"Remember there's a big difference between kneeling down and bending over.", Frank Zappa
Back to top
View user's profile Send private message
lx
Veteran
Veteran


Joined: 28 May 2002
Posts: 1012
Location: Netherlands

PostPosted: Thu Nov 21, 2002 9:32 pm    Post subject: Reply with quote

Basis installatie is zo gebeurt (enkele uren), kan mijn compie wel alleen af.

Totaal ben ik zo'n twee dagen (schat 2x 16 uur (maar waarschijnlijk langer)) aan het compilen om alles ( 350 packages) terug te krijgen, draai gentoo 1.4 unstable met een 2.5.4x kernel. Grootste pakketen zijn denk ik Xfree-cvs gnome2 mozilla-1.2b, sun-j2sdk en niet te vergeten Open Office, de laatste is 1/3 van de tijd. Vergeet niet dat compile flags ook van invloed zijn op compile tijd. Ik heb nu march=athlon-xp -O3, lekker simpel maar de meeste flags worden hierdoor geactiveerd (-mmmx -msse etc).

Mijn systeem Athlon-XP 2000+, 256Mb. Heb ook nog gewerkt op het half gebouwde systeem, had ook nog enige tijd nodig om probleempjes te verhelpen.

Cya lX.
_________________
"Remember there's a big difference between kneeling down and bending over.", Frank Zappa
Back to top
View user's profile Send private message
water
Guru
Guru


Joined: 19 Jun 2002
Posts: 387
Location: Zierikzee, The Netherlands

PostPosted: Fri Nov 22, 2002 6:45 am    Post subject: Reply with quote

Weet iemand hoe lang OO met -03 optimalisatie duurt op een P3-550? Mijn pc maakt vrij veel herrie, dus het zou fijn zijn als die het binnen een uur of 16 zou afronden. :?
_________________
Groeten uit Holland
Back to top
View user's profile Send private message
zwik
Apprentice
Apprentice


Joined: 08 Sep 2002
Posts: 167
Location: NL, NB, Liempde

PostPosted: Mon Nov 25, 2002 8:07 am    Post subject: Reply with quote

water wrote:
Weet iemand hoe lang OO met -03 optimalisatie duurt op een P3-550? Mijn pc maakt vrij veel herrie, dus het zou fijn zijn als die het binnen een uur of 16 zou afronden. :?

Op mijn P3 450 MHz duurde het iets minder dan 26 uurtjes.

ik gebruikte niet zo'n heel agressieve optimalisaties omdat volgens de ebuild dat niet zo sterk aan te bevelen was. Mijn optimalisaties waren
Code:
-O3 -mcpu=pentium3 -march=pentium3 -mmmx -msse

Succes met het compilen.
_________________
Daily life and stuff.
Back to top
View user's profile Send private message
bhun
n00b
n00b


Joined: 01 Dec 2002
Posts: 70

PostPosted: Sun Dec 01, 2002 1:21 pm    Post subject: Nog steeds niet af.... Reply with quote

Quote:
Totaal ben ik zo'n twee dagen (schat 2x 16 uur (maar waarschijnlijk langer)) aan het compilen om alles ( 350 packages) terug te krijgen, draai gentoo 1.4 unstable met een 2.5.4x kernel. Grootste pakketen zijn denk ik Xfree-cvs gnome2 mozilla-1.2b, sun-j2sdk en niet te vergeten Open Office, de laatste is 1/3 van de tijd.

Ik was op een vrijdagavond begonnen met stage 1 op my lowtech 1GHz,512MB sdram, met -march=athlon-tbird -O3, en zondag had ik X al wel draaien en zo, maar al met al heeft het iets van een week geduurd voordat ik ook alle services goed ingesteld had. :P Momenteel heb ik om een of andere reden geen java support in mozilla, openoffice is nog steeds bezig, gdm werkt niet (maar dat wil ik toch niet, zinloze overhead voor een single user system), en ik krijg me j2sdk (nog) niet goed gecompileerd vanaf de source.
Heeft iemand nog een goede reden waarom ik mozilla 1.1 of 1.2 moet gebruiken ipv mozilla 1.0 ?
Voor de rest is het de snelste distro die ik tot nu toe heb uitgeprobeerd, en redelijk stabiel, alleen willen de rc-update scripts om een of andere reden niet goed werken bij mij en wat ik niet snap is dat als ik:
Code:

iptables -F; iptables -X; iptables -P INPUT ACCEPT; iptables -P OUTPUT ACCEPT; iptables -P FORWARD ACCEPT;

uitvoer, dat dan nog steeds alle verbindingen worden geblokkeerd....


Last edited by bhun on Mon Dec 02, 2002 12:14 am; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
rbonthond
Apprentice
Apprentice


Joined: 24 Jun 2002
Posts: 190

PostPosted: Sun Dec 01, 2002 11:39 pm    Post subject: Reply with quote

gentoo stage 1 install + kernel + kde:

p4 2.5Ghz, 1Gb ram, RAID0 2x80Gb 8mb-cache 7200rpm WD - Gentoo 1.4rc1 - 5 uur
k7 550Mhz, 384Mb ram, 40Gb 7200rpm Maxtor - Gentoo 1.4rc1 - 3 dagen
p120 - 48Mb ram, 12Gb 3600rpm Maxtor - Gentoo 1.0pre6 - nogsteeds bezig sinds 1e gentoo release....
Back to top
View user's profile Send private message
wHAcKer
Apprentice
Apprentice


Joined: 18 Oct 2002
Posts: 228
Location: Grimbergen, Belgium

PostPosted: Mon Dec 02, 2002 10:27 am    Post subject: Reply with quote

totale installatie (eer ik een werkend systeem had:) 2 dagen.
redelijk snel compje maar ik was een volledige newb en zag altijd kleine dingetjes over het hoofd (2 netwerkkaarten in kernel gecompiled enzo...)
alles vanaf stage 1
Back to top
View user's profile Send private message
Rroet
Apprentice
Apprentice


Joined: 27 May 2002
Posts: 176
Location: The Hague, The Netherlands

PostPosted: Mon Dec 02, 2002 11:56 am    Post subject: Reply with quote

Mijn systeem draait al sinds 15 oktober. Toen ben ik de installatie begonnen en sedert 22 oktober staat mijn machine in een hosting lokatie in Amsterdam. Ik kan je vertellen dat ik nogsteeds bezig ben met het installeren van m'n systeem. :)

Men gentoo ben je bij elke update weer aan het installeren:D


Kale systeem installatie was ongeveer 3 a 4 uur.
_________________
Workstation: Shuttle SN85G4v2, AMD64 3200+, 512MB, 250GB sata, Radeon 9800 Pro.
Server 1: here
Server 2: here
Back to top
View user's profile Send private message
wHAcKer
Apprentice
Apprentice


Joined: 18 Oct 2002
Posts: 228
Location: Grimbergen, Belgium

PostPosted: Wed Dec 11, 2002 1:49 am    Post subject: Reply with quote

tip: emerge openoffice-bin
ipv openoffice, gaat merkelijk sneller en je hebt echt wel alles wat je nodig hebt ;)
Back to top
View user's profile Send private message
water
Guru
Guru


Joined: 19 Jun 2002
Posts: 387
Location: Zierikzee, The Netherlands

PostPosted: Wed Dec 11, 2002 7:51 am    Post subject: Reply with quote

wHAcKer wrote:
tip: emerge openoffice-bin
ipv openoffice, gaat merkelijk sneller en je hebt echt wel alles wat je nodig hebt ;)


Maakt het nog veel uit qua snelheid in het gebruik? Gentoo is snel omdat je het kunt optimaliseren voor je eigen systeem.

BTW: is er niet een redelijk eenvoudige manier om OpenOffice in delen te compileren?
_________________
Groeten uit Holland
Back to top
View user's profile Send private message
zwik
Apprentice
Apprentice


Joined: 08 Sep 2002
Posts: 167
Location: NL, NB, Liempde

PostPosted: Thu Dec 12, 2002 9:28 am    Post subject: Reply with quote

water wrote:
wHAcKer wrote:
tip: emerge openoffice-bin
ipv openoffice, gaat merkelijk sneller en je hebt echt wel alles wat je nodig hebt ;)


Maakt het nog veel uit qua snelheid in het gebruik? Gentoo is snel omdat je het kunt optimaliseren voor je eigen systeem.

BTW: is er niet een redelijk eenvoudige manier om OpenOffice in delen te compileren?

Persoonlijk vind ik het wel sneller werken. opstarten scheelt 1 a 2 seconden. Wanneer je menu's opent reageren deze sneller. Tevens scheelt de Java implementatie veel wanneer je Java zelf compiled.
_________________
Daily life and stuff.
Back to top
View user's profile Send private message
heijs
Apprentice
Apprentice


Joined: 12 Jun 2002
Posts: 174
Location: Groningen

PostPosted: Sun Dec 29, 2002 4:11 pm    Post subject: Reply with quote

Quote:
Persoonlijk vind ik het wel sneller werken. opstarten scheelt 1 a 2 seconden. Wanneer je menu's opent reageren deze sneller. Tevens scheelt de Java implementatie veel wanneer je Java zelf compiled.


Hier ben ik het helemaal mee eens, maar als je 10 uur of langer moet compileren, moet je je afvragen of het wel de moeite waard is (persoonlijk vind ik van niet).
Back to top
View user's profile Send private message
zwik
Apprentice
Apprentice


Joined: 08 Sep 2002
Posts: 167
Location: NL, NB, Liempde

PostPosted: Mon Dec 30, 2002 9:33 am    Post subject: Reply with quote

heijs wrote:
Quote:
Persoonlijk vind ik het wel sneller werken. opstarten scheelt 1 a 2 seconden. Wanneer je menu's opent reageren deze sneller. Tevens scheelt de Java implementatie veel wanneer je Java zelf compiled.


Hier ben ik het helemaal mee eens, maar als je 10 uur of langer moet compileren, moet je je afvragen of het wel de moeite waard is (persoonlijk vind ik van niet).

mwah, ik laat m'n pc voor het grootste gedeelte van de dag idlen/webpages serveren etc. In die tijd kan ie dus mooi compilen terwijl ik school/werk/sporten/vriendin/whatever aan het doen ben. Ik heb dus geen last van de lange tijd die het duurt om het te installeren en heb er daarna alleen maar meer plezier van.
_________________
Daily life and stuff.
Back to top
View user's profile Send private message
wbsoft
n00b
n00b


Joined: 26 Aug 2002
Posts: 73
Location: the Netherlands

PostPosted: Fri Mar 14, 2003 7:34 am    Post subject: Reply with quote

AlterEgo wrote:
wbsoft wrote:
Gewoon CTRL+S indrukken en na een tijdje gaat hij pauzeren. CTRL+Q om weer verder te gaan. (Doe dat niet tijdens downloads.)

Kun je dan na ctrl-S je peecee uitzetten? Hoe ga je daarna dan weer verder na een reboot :?: Waar wil je ctrl-Q typen?
(of snap ik het echt niet)
Nee Ctrl+S "bevriest" alleen de shell waar je je emerge commando had gegeven. Zo kun je het even stoppen als je vindt dat het systeem te zwaar belast wordt. Tik je CTrl+Q in dezelfde shell gaat de output weer door.

CTRL+Z kan natuurlijk ook. Maar het is in beide gevallen niet zo dat je daarna de PC kan afsluiten, en dat bij de volgende reboot het proces weer netjes door gaat. Daarvoor heb je toch echt suspend to disk nodig. (Schijnt al wel te werken in kernel 2.5)

Ikzelf doe meestal "nice emerge mozilla" en dan kan je netjes verder computeren. Zie man nice.
Back to top
View user's profile Send private message
garo
Bodhisattva
Bodhisattva


Joined: 15 Jul 2002
Posts: 860
Location: Edegem,BELGIUM

PostPosted: Fri Mar 14, 2003 1:27 pm    Post subject: Reply with quote

Quote:
Ikzelf doe meestal "nice emerge mozilla" en dan kan je netjes verder computeren. Zie man nice.

En voor degene die te lui zijn om de man's te lezen:
Indien je niks anders wilt doen op je computer en dus mozilla met hoogste prioriteit wilt emergen:
Code:
nice -n -20 emerge mozilla
Indien je ondertussen wilt quaken en dus mozilla met laagste prioriteit wilt emergen:
Code:
nice -n 19 emerge mozilla

De uitleg:
Met de "-n" optie stel je de "nice-value" in.
Hoe hoger de nice-value, hoe lager de prioriteit, hoe trager het commando wordt uitgevoerd en hoe minder kracht van het systeem wordt gebruikt.
Hoe lager de nice-value, hoe hoger de prioriteit, hoe sneller het commando wordt uitgevoerd en hoe meer kracht van het systeem wordt gebruikt.
In de bijna alle versies van nice kan een gewone user de nice-value instellen tussen 0 en 19 en kan root de nice-value instellen tussen -20 en 19.

PS: om helemaal correct te zijn moet ik zeggen dat nice niet instelt hoe veel kracht het systeem aan een commando mag besteden, maar hoeveel "cpu-cycles". Dit is eigenlijk gewoon een tijdseenheid. Na een bepaald aantal cpu-cycles begint het systeem met een volgende taak en als er geen volgende taak meer is begint het terug aan de eerste. Aangezien deze tijdseenheid zeer kort is lijkt het voor de gebruiker dat alle taken tegelijk worden uitgevoerd.
Tot zover de informaticales. :wink:
_________________
My favorite links this month:
- Surf Random
- Web-based SSH
- Stop Spam
Back to top
View user's profile Send private message
Alcuin
n00b
n00b


Joined: 14 Mar 2003
Posts: 4
Location: The netherlands

PostPosted: Fri Mar 14, 2003 3:12 pm    Post subject: Reply with quote

Cellie op 480 256 ram 20gb schijffie.

Alles duurde echt gruwelijk lang (behalve downloaden van de snt server).
Ik denk dat het wel een uur of 20 heeft geduurt vanaf stage1 1.4.

Systeem loopt echter super sweet nu. Stukke beter dan voorheen.
Back to top
View user's profile Send private message
Alcuin
n00b
n00b


Joined: 14 Mar 2003
Posts: 4
Location: The netherlands

PostPosted: Fri Mar 14, 2003 3:14 pm    Post subject: Reply with quote

Mjah als je een hoge load hebt meest van de tijd boiet het best wel of je een geoptimaliseerd systeem hebt. Ik doe het persoonlijk voor de performancewinst (is best redelijk) en het uiterst makkelijk up to date houden van mijn systeem.
Back to top
View user's profile Send private message
GTVincent
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper


Joined: 26 Oct 2002
Posts: 91
Location: Las Vegas, NV

PostPosted: Fri Mar 14, 2003 4:16 pm    Post subject: Reply with quote

K6-2/300 op een Asus P5A, 18GB SCSI schijf: 9,5 uur voor bootstrappen, nog eens 10 uur voor de system-emerge. Twee dagen voor Gnome :lol:

Maar nu, met distcc, krijgtie onder andere hulp van een XP1800+, XP2100+ en een P4-2,4GHz :twisted:
Back to top
View user's profile Send private message
blub
n00b
n00b


Joined: 13 Jun 2002
Posts: 37
Location: Belgium

PostPosted: Tue Mar 18, 2003 12:39 am    Post subject: knoppix Reply with quote

Ik heb men gentoo 1.0 box ook eens geupgrade naar 1.4
Omdat ik uit ervaring wist dat het lang duurde heb ik Gentoo geïnstalleerd via de Knoppix cd.

Je kan dan nog rustig verder werken en terwijl je systeem mergen op lage prioriteit.

Een comfortabelere installatie kan ik me niet voorstellen ;)
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Dutch All times are GMT
Goto page Previous  1, 2, 3  Next
Page 2 of 3

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum