Gentoo Forums
Gentoo Forums
Gentoo Forums
Quick Search: in
Lite tips om gentoo på bärbar hp?
View unanswered posts
View posts from last 24 hours

 
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian
View previous topic :: View next topic  
Author Message
pimo
n00b
n00b


Joined: 29 Nov 2003
Posts: 7

PostPosted: Sun Dec 14, 2003 11:42 am    Post subject: Lite tips om gentoo på bärbar hp? Reply with quote

Får min bärbara dator vilken dag som helst nu, och jag tänkte köra gentoo på den, det är en hp ze 4455ea
Men jag vill ha lite tips, tex vilken kernel tror ni funkar bäst?, kommer 2.6an stable snart tro?
Hur ska jag göra med grafikkortet, radeon mobility, ? vad är det jag behöver fixa och i vilken ordning för att få igång 3d-acc?
Kommer det krävas massa konstiga drivers och patchar och så tror ni för att det ska funka, eller kommer det mesta funka tror ni?
Back to top
View user's profile Send private message
Anior
Guru
Guru


Joined: 17 Apr 2003
Posts: 317
Location: European Union (Stockholm / Sweden)

PostPosted: Sun Dec 14, 2003 1:16 pm    Post subject: Reply with quote

Antagligen kommer det mesta att funka. Jag kör 2.6 på min toshiba utan några problem trots att toshiba har gjort sitt bästa för att inte stödja linux.
För grafikkortet så (tror jag) bör du använda atis kommersiella drivrutiner. Det finns väldigt många trådar om dom det är bara att söka. Tror inte att du behöver några särskilda patchar.
Back to top
View user's profile Send private message
pimo
n00b
n00b


Joined: 29 Nov 2003
Posts: 7

PostPosted: Sun Dec 14, 2003 1:39 pm    Post subject: Reply with quote

Ok, låter fint det

vad menar du med atis komersiella drivers?, dom på ati.com?, för dom är ju rpm, och det går väll inte så bra?
Om jag emergar ati-drivers då, vad får jag för några då?, går inte dom bra?

touchpad och så, kommer det fungera tror ni?
Och föresten, finns det några smarta lösningar på det där med touchpad/usb mus? alltså så att man slipper ändra sin xfree config varje gång man kopplar i usb mus, utan så att det känner det själv eller så?
Back to top
View user's profile Send private message
Anior
Guru
Guru


Joined: 17 Apr 2003
Posts: 317
Location: European Union (Stockholm / Sweden)

PostPosted: Mon Dec 15, 2003 5:56 pm    Post subject: Reply with quote

Det är samma men det är ju enklare att låta portage sköta det åt en :-)

Min touchpad fungerade utan något special alls. Detectades som en PS2-mus.
Sen så är ju touchpads inget vidare så jag skaffade en liten smidig USB-mus för att ha när jag har plats att ställa den någonstans (dvs, inte sitter på bussen).

Lägg till en InputDevice till i XF86Config, konfigurera den för att hitta eventuella USB-möss. Sen lägger du till
InputDevice "Mouse1" "SendCoreEvents"
Precis under
InputDevice "Mouse0" "CorePointer".
Sådär ja, nu kommer du kunna styra pekaren med valfri mus. Om du gör tvärtom och definierar USB-musen som den primära måste du även lägga till "AllowMouseOpenFail" i ServerLayout (den du precis ändrade i, högst upp). Annars kommer X inte vilja starta om musen inte är i pluggad.
Tyvär så måste man starta om X efter att man satt i musen. Även om den sitter i från första början och man tar ut och sätter i den igen. :-(
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum