Gentoo Forums
Gentoo Forums
Gentoo Forums
Quick Search: in
Startar emerge om?
View unanswered posts
View posts from last 24 hours

 
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian
View previous topic :: View next topic  
Author Message
niad
n00b
n00b


Joined: 22 Oct 2003
Posts: 11

PostPosted: Tue Oct 28, 2003 6:03 am    Post subject: Startar emerge om? Reply with quote

Jag har under tre dagar försökt att installera openoffice. Jag har som längst väntat runt 16 timmar men den bara tuggar och tuggar och visar allt den gör med oändliga rader text. Jag har fått startat om två gånger och den bara fortsätter. Eller är det så att den börjar om hela processen om man startat om? Nu har den rullat sedan igår kl 20:00 och vi är inne på runt 11 timmar utan att se något slut. Finns det inga fördiga paket att installera, jag skiter i om det tar någon sekund mer eller mindre att utföra något i office, jag har ändå bara en 750 mhz med 192 mb internminne, jag är van att vänta ett par sekunder ibland. Jag har testat flera färdiga paket som jag hittat i forumet och via olika hemsidor men det är problem med dependencies hela tiden så jag kanske måste använda emerge xxx för att få till det.
Back to top
View user's profile Send private message
ndreas
n00b
n00b


Joined: 02 Jul 2002
Posts: 36
Location: Gothenburg, Sweden

PostPosted: Tue Oct 28, 2003 9:00 am    Post subject: Reply with quote

Använd openoffice-bin, som är den binära versionen av OO, dvs du behöver inte kompilera allt från början vilket tar en herrans massa tid.

Code:
emerge openoffice-bin
Back to top
View user's profile Send private message
niad
n00b
n00b


Joined: 22 Oct 2003
Posts: 11

PostPosted: Tue Oct 28, 2003 9:25 am    Post subject: känner att det borde vara klart snart dock Reply with quote

jag undrar mest hur lång tid det kan ta? jag har nu väntat i över 13 timmar denna gång, men det är inte klart. tar det så lång tid på en P3 750? jag har av misstag raderat min openoffice.bin då jag försökte lägga in binärer från nätet, jag fick massor av dependencies problem, det var då jag bestämde mig för att kompilera in en ebuild. ppuuuhhh
Back to top
View user's profile Send private message
niad
n00b
n00b


Joined: 22 Oct 2003
Posts: 11

PostPosted: Tue Oct 28, 2003 9:54 am    Post subject: äntligen klart Reply with quote

det tog nästan 14 timmar men nu är det klart. det fungerar bra, men jag känner ingen skillnad mot andra distar och de färdigkompilerade paket som jag installerat och kört där. nu är det dags för gimp härnäst.
Back to top
View user's profile Send private message
sman
n00b
n00b


Joined: 21 Aug 2003
Posts: 23

PostPosted: Tue Oct 28, 2003 12:31 pm    Post subject: Reply with quote

"genlop -t openoffice" visar att det tog 43 timmar och 35 minuter på min PIII 450 men det var med nice 19 för att jag skulle kunna använda datorn till andra saker samtidigt - så det kan nog ta extremt länge att kompilera...
Back to top
View user's profile Send private message
Lilltiger
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper


Joined: 16 Mar 2003
Posts: 76

PostPosted: Mon Nov 03, 2003 10:49 am    Post subject: Reply with quote

Angående frågan hurvida emerge startar om..
Är ett paket inte färdigt så startas emergen om från början, ett program som openoffice består nog av flertalet olika paket men det är nog några små paket och ett väldigt stort.
Men det finns ett program kallat ccache(tror jag det var) som gör så att man kan fortsätta mitt i ett paket, samt att updateringar av paket går mycket fortare.
Har inte testat det än själv, men ska :0)
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum