Gentoo Forums
Gentoo Forums
Gentoo Forums
Quick Search: in
Minne bruk
View unanswered posts
View posts from last 24 hours

 
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Spiralis
n00b
n00b


Joined: 22 Jun 2003
Posts: 47

PostPosted: Thu Aug 07, 2003 9:49 am    Post subject: Minne bruk Reply with quote

Hei,

Satt å sjekket litt på minnebruken på min Gentoo Linux boks, og jeg ble skremt:
Mem: 515636k total, 505828k used,

Det vil da si at den bruker 500MB ram... kan dette være noe bra for
ytelsen?
_________________
Kristian
Back to top
View user's profile Send private message
Anime_Fan
Guru
Guru


Joined: 01 Jul 2003
Posts: 366
Location: Linköping, Sweden

PostPosted: Thu Aug 07, 2003 11:40 am    Post subject: Reply with quote

Det bör inte vara något problem med minne i Linux. Speciellt inte om du har en swap-partition.

Det du måste tänka på med Linux är att fil-cachning räknas med i minnesanvändning (Linux sparar en del filer i minne för att minska åtkomsttiden för dem - exempel: Min disk vill normalt sett läsa stora (.avi/.iso) filer från min ReiserFS till FAT32 i runt 2 megabyte per sekund. Men om jag tar dem direkt från bittorrent när de är klara får jag hastigheter på upp mot 30 megabyte per sekund).

Om du har program som senare vill nyttja det minnet fil-cachningen tar upp, plockas filerna bort ur närminnet och du har mer minne ledigt.

En del program visar uppdelning av minne som upptas av fil-cachning och vanliga resurser. (Jag _vet_ att de finns, tror nästan att KDE System Guard är en av dem).
Back to top
View user's profile Send private message
Spiralis
n00b
n00b


Joined: 22 Jun 2003
Posts: 47

PostPosted: Thu Aug 07, 2003 11:44 am    Post subject: Reply with quote

Anime_Fan wrote:
Det bör inte vara något problem med minne i Linux. Speciellt inte om du har en swap-partition.

Det du måste tänka på med Linux är att fil-cachning räknas med i minnesanvändning (Linux sparar en del filer i minne för att minska åtkomsttiden för dem - exempel: Min disk vill normalt sett läsa stora (.avi/.iso) filer från min ReiserFS till FAT32 i runt 2 megabyte per sekund. Men om jag tar dem direkt från bittorrent när de är klara får jag hastigheter på upp mot 30 megabyte per sekund).

Om du har program som senare vill nyttja det minnet fil-cachningen tar upp, plockas filerna bort ur närminnet och du har mer minne ledigt.

En del program visar uppdelning av minne som upptas av fil-cachning och vanliga resurser. (Jag _vet_ att de finns, tror nästan att KDE System Guard är en av dem).


Jeg har 1,2 GIG swap, men i følge "top" brukes ingenting av swap-plassen.

Jaja, det står en CounterStrike server å snurrer, så jeg var litt bekymret for performance på denne når den fylles opp av spillere.

Får vel fylle serveren i kveld så får vi se :D
_________________
Kristian
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum