Gentoo Forums
Gentoo Forums
Gentoo Forums
Quick Search: in
Amatörradiostöd i Gentoo? (ax.25 via ljudkortet)
View unanswered posts
View posts from last 24 hours

 
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian
View previous topic :: View next topic  
Author Message
olabandola
n00b
n00b


Joined: 30 Jun 2003
Posts: 8
Location: Uppsala/Sweden

PostPosted: Mon Jun 30, 2003 10:46 am    Post subject: Amatörradiostöd i Gentoo? (ax.25 via ljudkortet) Reply with quote

Hörde någon säga att Gentoo var lämpligt för att köra AX.25nätverksprotokollet, som används för att t.ex. koppla upp tcp/ip över amatörradio.

Innan man kompilerar kärnan har jag lyckats lägga till stöd för bla. ax25 i "make manuconfig", men under de olika radiomodem (TNCer) som finns sakar jag "sound card". Enligt uppgift hittar man detta stöd här, i t.ex. red hat linux.

Provade även att emerga "vanilla-sources" men ingen skillnad. Nån som vet vad (vem) som bestämmer vad som finns med i menuconfig, kan man ladda ner annan kärnkod (kernel.org?) och få det att funka med gentoo?

Ola
Back to top
View user's profile Send private message
olabandola
n00b
n00b


Joined: 30 Jun 2003
Posts: 8
Location: Uppsala/Sweden

PostPosted: Wed Jul 02, 2003 9:24 am    Post subject: Kärna från Kernel.org hjälpte inte! Reply with quote

Laddade ner såsen till 2.4.21-kärnan från kernel.org, och i make menuconfig för denna fanns inte heller några ljudkortsmodem med under "Amateur radio support/ Ax.25/ modem drivers"

Ändå hävdar andra att detta är fallet. Kan det vara nåt med hur ljudkortet är installerat? Jag tycker inte menuconfig borde bry sig om sådant.

Ola
Back to top
View user's profile Send private message
Yarrick
Bodhisattva
Bodhisattva


Joined: 05 Jun 2002
Posts: 304
Location: Malmö, Sweden

PostPosted: Wed Jul 02, 2003 10:10 am    Post subject: Reply with quote

vanilla-sources ska väl vara den helt vanliga kärnan från kernel.org...
Back to top
View user's profile Send private message
olabandola
n00b
n00b


Joined: 30 Jun 2003
Posts: 8
Location: Uppsala/Sweden

PostPosted: Thu Jul 03, 2003 10:00 am    Post subject: Hur hantera menuconfig? Reply with quote

Kan det vara några inställningar eller moduler på annat ställe i menuconfig som gör att jag inte får valen om sound card drivers under amateur radio support? Isåfall var tro, har slagit på ungefär allt under Sound, utan att det gjorde nån skillnad.
Back to top
View user's profile Send private message
olabandola
n00b
n00b


Joined: 30 Jun 2003
Posts: 8
Location: Uppsala/Sweden

PostPosted: Fri Jul 04, 2003 8:30 am    Post subject: Kan du testa menuconfig på din maskin? Reply with quote

Som sagt, mitt problem är att jag går in i make menuconfig, kryssar i "Amateur radio support", sedan "Ax.25 support", mm. under "AX.25 network device drivers" hittar jag drivrutiner för en del radiomodem, "serial Port Kiss", "Baycom...", "Yam" osv.
Dock ej de "Sound card drivers" som jag vill använda för att använda datorns ljudkort som modem.

Är det någon som orkar starta menuconfig och kolla om detta finns med hos dig?

Det skall ju följa med all kärnkällkod, så varför funkar det inte hos mig?

Problemet är nog att jag inte har riktigt stöd för ljudkortet, hur fixar jag det? På en dator är det soundblaster 16, gör jag modprobe -c ser jag bl.a.

options sb io=0x220 irq=7 dma=1 dma16=5 mpu_io=0x330

Ola
Olabandola snabel-A mac.com
Back to top
View user's profile Send private message
pengi
n00b
n00b


Joined: 03 Apr 2003
Posts: 54
Location: Sweden

PostPosted: Wed Jul 16, 2003 12:01 pm    Post subject: Reply with quote

Ligger det stödet i karnan då? Jag tycker att det låter som en funktion som skulle skötas av en deamon...

Jag vet inte exakt hur det funkar med packetmodem, men om du kollar på ett vanligt modem så behöver man endast stöd för att kunna använda ppp, och stöd för att komma åt en port på datorn i kärnan, resten sköts av en deamon. Jag antar att det är likadant med packetmodem, så jag tror att det ända som behövs är att Ax.25 är aktiverat och att ljudkortet funkar i övrigt...
Back to top
View user's profile Send private message
olabandola
n00b
n00b


Joined: 30 Jun 2003
Posts: 8
Location: Uppsala/Sweden

PostPosted: Tue Jul 22, 2003 10:18 am    Post subject: Stödet finns i kärnan (?) Reply with quote

Stöd för nätverksprotokollet ax.25 finns i kärnan, som moduler eller inkompilerat. Startar man Make menuconfig så finns det under Amateur radio support stöd för ax.25 och några underprotokoll.

Dessutom stöd för vissa radiomodem, Baycom, Kiss, etc. Även soundcard modem drivers, fast menuconfig för gentoo visar inte dessa av nån anledning.

Dessutom måste man ladda ner och kompilera en del program för ax.25 för att kunna köra tcp/ip över radio t.ex. Se ax.25 howto.

Varför modemdrivrutinerna finns redan i kärnan vet jag inte, men det borde ju vara ett enkelt sett att få dem funktionsdugliga.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum