Gentoo Forums
Gentoo Forums
Gentoo Forums
Quick Search: in
[SOLVED] PORTDIR_OVERLAY - seriös huvudvärk
View unanswered posts
View posts from last 24 hours

 
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian
View previous topic :: View next topic  
Author Message
staffan
n00b
n00b


Joined: 31 Oct 2004
Posts: 29
Location: Sweden

PostPosted: Sat Oct 28, 2006 6:40 pm    Post subject: [SOLVED] PORTDIR_OVERLAY - seriös huvudvärk Reply with quote

Hejsan!

Nu är jag förvirrad och vänder mig till det skandinaviska forumet i stället för att göra bort mig globalt. (Danskar och norrmän vet redan att vi svenskar är korkade så jag avslöjar inga hemligheter... :wink: )

Jag använder sunrise men vill installera en ebuild jag fann i Bugzilla (oolite) och försöker få ihop att kunna ha en lokal overlay tillsammans med sunrise men det verkar inte vilja fungera så bra.

Standardmetoden för "egna" ebuilds ska vara att sätta PORTDIR_OVERLAY="/usr/local/portage", och så vidare, i make.conf. Men om jag gör det försvinner sunrise eftersom den befinner sig i "/usr/portage/local/layman/sunrise".

Kan jag ha lokala ebuilds i /usr/local/portage samtidigt som jag använder den officiella metoden för sunrise ("source /usr/portage/local/layman/make.conf" i make.conf) eller försöker jag göra något som är omöjligt?

Allt jag testar visar att antingen /usr/local/portage eller /usr/portage/local/layman/sunrise är PORTDIR_OVERLAY men inte båda samtidigt och nu har jag stirrat på det här så länge att jag inte kan tänka längre.

Någon?
_________________
/S
"I'm reminded of the day my daughter came in, looked over my shoulder at some Perl 4 code, and said, 'What is that, swearing?'" (Larry Wall)


Last edited by staffan on Sun Oct 29, 2006 8:48 am; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
hensan
l33t
l33t


Joined: 26 Jun 2003
Posts: 868
Location: Sweden

PostPosted: Sat Oct 28, 2006 10:29 pm    Post subject: Reply with quote

Har du testat att ha både sunrise pathen och din egna path i PORTDIR_OVERLAY samtidigt? Man kan ha flera pathar där, separerade med mellanslag.
Back to top
View user's profile Send private message
staffan
n00b
n00b


Joined: 31 Oct 2004
Posts: 29
Location: Sweden

PostPosted: Sun Oct 29, 2006 8:48 am    Post subject: Reply with quote

hensan wrote:
Har du testat att ha både sunrise pathen och din egna path i PORTDIR_OVERLAY samtidigt? Man kan ha flera pathar där, separerade med mellanslag.


Ja, självklart kan man det... Det står ju till och med i dokumentationen... Jag var nog väldigt trött igår.

Stort tack för hjälpen, nu fungerar det bra.

Jag skippar att använda make.conf ifrån layman eftersom den bara innehåller:

PORTDIR_OVERLAY="$PORTDIR_OVERLAY/usr/portage/local/layman/sunrise"

$PORTDIR_OVERLAY verkar aldrig sättas till någonting, i alla fall inte här. Förmodligen är detta icke-optimalt men jag kan inte komma på något det skulle förstöra.

Återigen, tack!
_________________
/S
"I'm reminded of the day my daughter came in, looked over my shoulder at some Perl 4 code, and said, 'What is that, swearing?'" (Larry Wall)
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum