Gentoo Forums
Gentoo Forums
Gentoo Forums
Quick Search: in
2x2.8Ghz Xeon heeft veel load
View unanswered posts
View posts from last 24 hours

 
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Dutch
View previous topic :: View next topic  
Author Message
soldier
n00b
n00b


Joined: 10 Aug 2006
Posts: 5

PostPosted: Thu Aug 10, 2006 12:32 pm    Post subject: 2x2.8Ghz Xeon heeft veel load Reply with quote

Beste mensen,

Ikzelf heb vrij weinig verstand van gentoo linux, iemand heeft mij geholpen met de installatie, en de hoogstnodige commando's ken ik om gameservers teamspeak en ftp te regelen (hetgeen ik nodig heb).

Nu schijn ik last te hebben van een hoge load op mijn server.
Soms draait het zo:
top - 14:18:22 up 13:19, 1 user, load average: 0.00, 0.49, 0.65

En soms draait het zo, dat sommige waardes boven de 2 uitsteken, en sommige boven de 1. (daarnet zelfs 3)

Enig idee waar dit aan kan liggen, cpu verbruik is erg laag en het geheugen is nog nieteens voor de helft verbruikt.

Alvast bedankt!
Back to top
View user's profile Send private message
nixnut
Bodhisattva
Bodhisattva


Joined: 09 Apr 2004
Posts: 10974
Location: the dutch mountains

PostPosted: Thu Aug 10, 2006 1:39 pm    Post subject: Reply with quote

Niet crossposten aub. Of hier of ergens anders, maar niet beide tegelijk. Als je hier post en na een paar dagen nog geen reactie heb, mag je dan alsnog in de niet-taalspeficieke forums je vraag posten.
_________________
Please add [solved] to the initial post's subject line if you feel your problem is resolved. Help answer the unanswered

talk is cheap. supply exceeds demand
Back to top
View user's profile Send private message
zwik
Apprentice
Apprentice


Joined: 08 Sep 2002
Posts: 167
Location: NL, NB, Liempde

PostPosted: Fri Aug 11, 2006 11:56 am    Post subject: Reply with quote

In gameserver kan best wel een flinke load veroorzaken lijkt me. Zeker als het er een aantal zijn. Ik weet niet wat je verder nog meer draait maar het lijkt me niet iets om zorgen over te maken :) .
_________________
Daily life and stuff.
Back to top
View user's profile Send private message
andrewf
n00b
n00b


Joined: 16 Mar 2004
Posts: 71
Location: Gent, Belgium

PostPosted: Thu Aug 17, 2006 1:19 pm    Post subject: Reply with quote

hoeveel servers draai je? hoeveel slots?
sommige games kunnen veel cpu trekken als er veel spelers op zitten (zeker als je tickrate's ed. naar omhoog doet)

kijk bij momenten met hoge load eens naar wat die load veroorzaakt in top..
_________________
The other day, in the park, I was wondering why frisbees look bigger and bigger as they get closer to you
And then it hit me <http://www.bash.org/?479067>
Back to top
View user's profile Send private message
xming
Guru
Guru


Joined: 02 Jul 2002
Posts: 441

PostPosted: Thu Aug 17, 2006 4:24 pm    Post subject: Reply with quote

Ever ter info, load avg van 3 is zeker niet onder zware load. Als het nu 300.00 was geweest dan is het zwaar. Mijn thuis server (2x300 celeron) heeft soms load avg van 16+, op iets oudere servers heb ik ook al 70+ meegemaakt en op de nieuwere servers heb ik al 250+ gezien.

Ondervind je problemen (lag in de games) tijdens de "zware loads"?
_________________
http://wojia.be
Back to top
View user's profile Send private message
Q-collective
Advocate
Advocate


Joined: 22 Mar 2004
Posts: 2070

PostPosted: Thu Aug 17, 2006 7:50 pm    Post subject: Reply with quote

xming wrote:
Ever ter info, load avg van 3 is zeker niet onder zware load. Als het nu 300.00 was geweest dan is het zwaar. Mijn thuis server (2x300 celeron) heeft soms load avg van 16+, op iets oudere servers heb ik ook al 70+ meegemaakt en op de nieuwere servers heb ik al 250+ gezien.

Ondervind je problemen (lag in de games) tijdens de "zware loads"?

Ik heb ook al lags in games, video's en muziek vanaf een load van 3 ofzo, dat is niet normaal?
Back to top
View user's profile Send private message
xming
Guru
Guru


Joined: 02 Jul 2002
Posts: 441

PostPosted: Fri Aug 18, 2006 5:35 pm    Post subject: Reply with quote

Q-collective wrote:

Ik heb ook al lags in games, video's en muziek vanaf een load van 3 ofzo, dat is niet normaal?


Op je desktop of op je server?

Desktop is gevoeliger aan latency dan servers, een desktop met 1 CPU (zonder nice/preempt/250Hz/...) zal bij een load van 1.x kan al laggy zijn (muis, xmms, ...), dit kan je oplossen door preempt te gebuiken en 250Hz, en CPU intensieve niet interactieve apps te nicen, en interactieve zaker hogere prio te geven.

Op een server is het wat anders (minder interactieve apps) en zeker bij dual, pas bij 2 is het systeem volledig belast maar je latency is wel 1/2 van een single. Dus bij 3.x op een dual als je al lags hebt dat is het waaschijnlijk dat je te veel processen die IO gebonden zijn of er schelt iets met IRQ/config.

Op een dual als je 2 zwaar IO gebonden processen hebt, die vechten voor IO in wait state geraken, op dat momnet is je load avg niet hoog maar je systeem wel heel traag, alles dat een beetje van de disk moet lezen/schrijven moeten wachten.

Dus het is perfect mogelijk dat een systeem met een load avg van 300+ interactiever is dan ene van 10.

hmm, ik weet niet waar ik het idea van dual haal, ik dacht dat de topic start op smp draaide. Maar IMO met 3.x moet de lag weg te werken zijn.

soldier: hebt je echt lags? Kan je je systeem spec posten?
_________________
http://wojia.be
Back to top
View user's profile Send private message
garo
Bodhisattva
Bodhisattva


Joined: 15 Jul 2002
Posts: 860
Location: Edegem,BELGIUM

PostPosted: Sat Aug 19, 2006 3:36 pm    Post subject: Reply with quote

Aan iedereen dit bij deze thread terecht komt bij het zoeken van informatie over server load, dit artikel kan mischien wel zijn wat je zoekt: http://en.wikipedia.org/wiki/Load_%28computing%29
_________________
My favorite links this month:
- Surf Random
- Web-based SSH
- Stop Spam


Last edited by garo on Sun Oct 01, 2006 3:05 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
soldier
n00b
n00b


Joined: 10 Aug 2006
Posts: 5

PostPosted: Sat Sep 02, 2006 10:39 am    Post subject: Reply with quote

Wanneer je in een van de servers speelt, merk je totaal niet wanneer er hoge load is. Denk dat het zoals vele zeggen inderdaad geen kwaad kan.

Specs:
2x2.8Ghz Intel Xeon 800FSB
Tyan Tiger i7320
2GB ECC REG

Bedankt voor de reacties.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Dutch All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum