Gentoo Forums
Gentoo Forums
Gentoo Forums
Quick Search: in
Laptop kopen zonder Windows
View unanswered posts
View posts from last 24 hours

 
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Dutch
View previous topic :: View next topic  
Author Message
RemcoNL
Apprentice
Apprentice


Joined: 30 Nov 2003
Posts: 178
Location: Leiden, The Netherlands

PostPosted: Sun May 07, 2006 7:30 am    Post subject: Laptop kopen zonder Windows Reply with quote

Ik werk nog steeds op mijn Compaq Armada e500, PIII 600 MHz, 512 MB ram, 1024x768 display.
Ondertussen ben ik wel toe aan iets snellers! Dell heeft af en toe best leuke aanbiedingen, zoals een dual core Centrino met een gig RAM voor 899 euro.
Met legitieme (waarom ze dat er bij zeggen weet ik nog steeds niet!) Windows XP Home, Professional EN Mediaeditie! Oftewel als ik die koop betaal ik voor 3 versies van een OS wat ik niet eens wil gebruiken... Beetje zonde van het geld, en bovenal heb ik er uit principe bezwaren tegen, want zo ondersteun ik he bedrijf dat met z'n monopoly zoveel gesloopt heeft (WP, Netscape, dat soort dingen)!
Koppelverkoop in de EU is redelijk verboden, en als je zo'n laptop aanzet, kies je natuurlijk "nee ik accepteer deze EULA niet", en mag je volgens de EULA de software retourneren voor een refund, volgens "de leveringsvoorwaarden van de leverancier". Echter, die leveranciers weten hier nooit iets van, het beste wat de Mediamarkt (waar ik 4 maanden op een reactie moest wachten) kon vertellen is dat de fabrikant het tegen betaling (!) wil verwijderen, en dat de Mediamarkt zelf complete laptops met software verkoopt, wat ook op de doos staat, zodat de consument weet waar-ie voor betaald. Op mijn commentaar dat ik niets met de fabrikant te maken heb, en dat de computers die ze verkopen zelfstandig met de EULA-refund-mededeling komen, heb ik geen reactie meer gekregen...
Over Dell heb ik ook bar weinig positief nieuws gelezen voor een "refund", anders dan naar de rechter stappen. Dus ik probeer het hier eens! Zijn er success-stories?
_________________
Use Compact Flash cards as a silent IDE hard drive
Back to top
View user's profile Send private message
koenderoo
Guru
Guru


Joined: 03 Jan 2004
Posts: 514
Location: Zwolle, The Netherlands

PostPosted: Sun May 07, 2006 5:38 pm    Post subject: Reply with quote

Er zijn een aantal leveranciers in Nederland die Laptops met Linux verkopen. Dit zijn Kovoks (www.kovoks.nl) en Vt100 (www.vt100.nl) die laatste kan wel eens gestopt zijn aangezien hun site niet meer online is.

Via Alternate schijn je nog laptops van Acer, Asus of Jewelbooks te kunnen krijgen zonder een OS geinstalleerd. Niet gecheckt overigens.

Bron: http://wiki.nedlinux.nl/index.php?page=Laptop
_________________
webmaster van www.koenderoo.nl
Back to top
View user's profile Send private message
Q-collective
Advocate
Advocate


Joined: 22 Mar 2004
Posts: 2070

PostPosted: Mon May 08, 2006 11:16 am    Post subject: Reply with quote

In de MS EULA staat vrij duidelijk aangegeven dat je de cd bij de vendor terug kunt brengen en daarvoor geld terug krijgt, enige nadeel hierbij is wel dat de laptop nog niet gebruikt mag zijn ... ;)
Back to top
View user's profile Send private message
RemcoNL
Apprentice
Apprentice


Joined: 30 Nov 2003
Posts: 178
Location: Leiden, The Netherlands

PostPosted: Tue May 09, 2006 6:47 am    Post subject: Reply with quote

Q-collective wrote:
In de MS EULA staat vrij duidelijk aangegeven dat je de cd bij de vendor terug kunt brengen en daarvoor geld terug krijgt, enige nadeel hierbij is wel dat de laptop nog niet gebruikt mag zijn ... ;)

De laptop mag wel gebruikt zijn, de commerciele software niet. Maar het probleem hiermee is dat je dit vrijwel niet voor elkaar krijgt zonder de gang naar de rechter...... Winkelketens weten simpelweg niet waar je het over hebt, of vragen geld (!) voor het retourneren van de software...
_________________
Use Compact Flash cards as a silent IDE hard drive
Back to top
View user's profile Send private message
Darkness
n00b
n00b


Joined: 28 Dec 2002
Posts: 59

PostPosted: Fri May 19, 2006 4:53 pm    Post subject: Reply with quote

Media markt verhaal boeid me wel, ik zou zeggen laptop kopen en gelijk je geld terug vragen :)
Zei verkopen toch laptops met windows (en dus die eula), het is gewoon heel simpel. Ze verkopen het met windows dus moeten ze ook alle verantwoordelijkheden die daarbij horen tot zich nemen.

Laptop met windows

zou je kunnen omschrijven als:

Laptop met OS dat je niet verplicht bent te kopen, vraag uw geld terug bij inlevering os

zo ligt het in de winkel.

Is media markt het er niet mee eens moeten ze OS vrije laptops gaan verkopen. Simpel, ze bieden het product in deze vorm aan.

[edit]
Ik heb net bij wijze van proef even DELL gebeld (hehe) konden me op dit moment niet behelpen (morgen meer personeel) maar ze draaiden er eerst al omheen (moet u bij microsoft zijn) nee, zei ik daarop, jullie zijn mijn leverancier, zo staat het in de licentie.

wat ik er dus aan toe wou voegen is, laat je niet doorsturen naar wie dan ook. je verkoop punt is je doel :D
[/edit]
_________________
Kernel 2.6.+, CPU Celeron 2.4 GHz, Memory 512 DDR, Disk 167GB, NVidia GeForce le 5700, LG Flatron 775FT, DVD 16x, Plextor (cdrw) 16x, SB Live, 3Com 10/100, CyMotion Linux , LogiMouseMan.
Back to top
View user's profile Send private message
Q-collective
Advocate
Advocate


Joined: 22 Mar 2004
Posts: 2070

PostPosted: Fri May 19, 2006 8:49 pm    Post subject: Reply with quote

Darkness wrote:
[edit]
Ik heb net bij wijze van proef even DELL gebeld (hehe) konden me op dit moment niet behelpen (morgen meer personeel) maar ze draaiden er eerst al omheen (moet u bij microsoft zijn) nee, zei ik daarop, jullie zijn mijn leverancier, zo staat het in de licentie.

wat ik er dus aan toe wou voegen is, laat je niet doorsturen naar wie dan ook. je verkoop punt is je doel :D
[/edit]

Goeie actie! 8)
Back to top
View user's profile Send private message
shinadul
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper


Joined: 24 Jul 2003
Posts: 90
Location: Netherlands

PostPosted: Sat May 20, 2006 11:22 am    Post subject: Reply with quote

Q-collective wrote:
Darkness wrote:
[edit]
Ik heb net bij wijze van proef even DELL gebeld (hehe) konden me op dit moment niet behelpen (morgen meer personeel) maar ze draaiden er eerst al omheen (moet u bij microsoft zijn) nee, zei ik daarop, jullie zijn mijn leverancier, zo staat het in de licentie.

wat ik er dus aan toe wou voegen is, laat je niet doorsturen naar wie dan ook. je verkoop punt is je doel :D
[/edit]

Goeie actie! 8)


Maar toch moet je ondanks de licensie bij Microsoft zijn. Zij zijn namelijk de fabrikant van Windows.

Ik heb hierop al eens met success een gesealde windows-XP die ik "gratis" gekregen had bij mijn computer teruggestuurd naar microsoft onder vermelding dat ik niet accoord ga met de EULA en mijn geld terug wil.

Hierop werd ik gebeld dat ik bij de fabrikant van mijn computer moest zijn..... NEEEEE want ik ga NIET accoord met de EULA, dus niets ervan is op mij van toepassing.

Daarna nog ff briefje van rechtsbijstand erachteraan en... jawel, volledige aankoopwaarde van Windows XP teruggehad.
Back to top
View user's profile Send private message
olger901
l33t
l33t


Joined: 17 Mar 2005
Posts: 625

PostPosted: Wed Jun 14, 2006 12:34 pm    Post subject: Reply with quote

shinadul wrote:
Q-collective wrote:
Darkness wrote:
[edit]
Ik heb net bij wijze van proef even DELL gebeld (hehe) konden me op dit moment niet behelpen (morgen meer personeel) maar ze draaiden er eerst al omheen (moet u bij microsoft zijn) nee, zei ik daarop, jullie zijn mijn leverancier, zo staat het in de licentie.

wat ik er dus aan toe wou voegen is, laat je niet doorsturen naar wie dan ook. je verkoop punt is je doel :D
[/edit]

Goeie actie! 8)


Maar toch moet je ondanks de licensie bij Microsoft zijn. Zij zijn namelijk de fabrikant van Windows.

Ik heb hierop al eens met success een gesealde windows-XP die ik "gratis" gekregen had bij mijn computer teruggestuurd naar microsoft onder vermelding dat ik niet accoord ga met de EULA en mijn geld terug wil.

Hierop werd ik gebeld dat ik bij de fabrikant van mijn computer moest zijn..... NEEEEE want ik ga NIET accoord met de EULA, dus niets ervan is op mij van toepassing.

Daarna nog ff briefje van rechtsbijstand erachteraan en... jawel, volledige aankoopwaarde van Windows XP teruggehad.


Dit is een zeer goed idee, dat ga ik dus ook doen :) want ik heb dit dus ook geprobeerd gisteren, een Dell Inspiron 9400 zonder Windows en Works te kopen en voor dat Windows en Works licentie dus korting of geld terug te krijgen bij Dell, maar dit wouden ze absoluut niet doen en mochten ze niet doen want dat stond in hun contract met Microsoft...stelletje stommelingen daarzo achter die helpdesk :P
Back to top
View user's profile Send private message
bbroeksema
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper


Joined: 27 Feb 2004
Posts: 78
Location: Groningen, The Netherlands

PostPosted: Mon Jun 19, 2006 1:00 pm    Post subject: Reply with quote

Hmmz ik heb nog niet zo lang geleden een DELL gekocht en ik kreeg deze na een belletje zonder problemen zonder windows. Scheelde iets van 80 euro ofzo (weet ik niet zeker heb niet zelf betaald).
Back to top
View user's profile Send private message
Htbaa
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper


Joined: 22 Jan 2005
Posts: 76

PostPosted: Thu Jun 22, 2006 6:52 pm    Post subject: Reply with quote

Kan je ook geld terug krijgen voor MS Works? Want dat is echt prutsoftware wat ik nooit zal gebruiken. Heb het nog gesealed en al.
_________________
- Htbaa -
http://www.pcc-online.net
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Dutch All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum