Gentoo Forums
Gentoo Forums
Gentoo Forums
Quick Search: in
Skall jag utveckla med "open source" eller "proprietärt"?
View unanswered posts
View posts from last 24 hours

 
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian
View previous topic :: View next topic  
Author Message
jonasmattsson
n00b
n00b


Joined: 20 May 2004
Posts: 71
Location: Gothenburg, Sweden

PostPosted: Mon Jan 09, 2006 9:30 am    Post subject: Skall jag utveckla med "open source" eller "p Reply with quote

Hej!
Jag skall på uppdrag av en butiks-kedja i skriva ett litet program som betydligt skall snabba upp vissa rutiner i lagerhanteringen. Jag vill gärna använda någon form av "open source"-licens, men vet inte inte om det skulle fungera. Jag kommer antagligen först sälja det till en butik, och om dom sedan tycker att det har gått bra så kommer antagligen flera(/alla) butiker i kedjan att vilja använda programmet. Om jag i det sistnämnda fallet har Gpl:at programmet så kan ju resten av kedjan bara kopiera programmet vidare. Det är kanske inte fel, men hur tjänar jag på det?

Eftersom programmet inte är särkilt avancerat så kommer antaglien inte mycket support att behövas så jag vet inte hur ett service-avtal skulle vara utformat för att gagna mig.

Det är sannolikt att dom kommer spara 10-20 arbetstimmar per vecka och butik (kanske mer), vilket över en liten tid borde kunna vara värt en del för en butikskedja med >25 butiker runt i landet.

Hur skall jag göra för att både tjäna pengar och vara en god oss-medborgare?

Tacksam för alla tips!
Back to top
View user's profile Send private message
Lemma
Guru
Guru


Joined: 19 Apr 2002
Posts: 416
Location: Uppsala, Sweden

PostPosted: Tue Jan 10, 2006 11:57 am    Post subject: Reply with quote

Quote:
Jag skall på uppdrag av en butiks-kedja i skriva ett litet program som betydligt skall snabba upp vissa rutiner i lagerhanteringen. Jag vill gärna använda någon form av "open source"-licens, men vet inte inte om det skulle fungera. Jag kommer antagligen först sälja det till en butik, och om dom sedan tycker att det har gått bra så kommer antagligen flera(/alla) butiker i kedjan att vilja använda programmet. Om jag i det sistnämnda fallet har Gpl:at programmet så kan ju resten av kedjan bara kopiera programmet vidare. Det är kanske inte fel, men hur tjänar jag på det?
Tja, du behöver väl inte publicera det bara för att det ligger under GPL? Du måste ge den första affären alla rättigheter, inklusive tillgång till källkod (men allt detta vet du ju ;-)), men det förhindrar ju inte att du på samma sätt säljer den till andra affärer - endra problemet vore om de som köpt det av dig börjar skänka bort det till de kvarvarande affärerna; är det ett troligt scenario? Annars kan du ju skriva koden och publicera den under t ex BSD för att sedan sälja den med ett proprietärt skal till affärerna - koden är ute och kan användas men dina affärer vet antaglien inte det (de köper ju dig för att ta hand om sådant så de har knappast kunskapen i huset).

Det i mitt tycke optimala vore om du utvecklade och sålde det till så många affärer som du nu kan, för att sedan även publicera det som GPL (vilket du kan om du inte säljer rättigheterna).
_________________
Always make it as simple as possible, but no simpler
/Einstein
Back to top
View user's profile Send private message
jonasmattsson
n00b
n00b


Joined: 20 May 2004
Posts: 71
Location: Gothenburg, Sweden

PostPosted: Tue Jan 10, 2006 12:11 pm    Post subject: Reply with quote

Lemma wrote:
endra problemet vore om de som köpt det av dig börjar skänka bort det till de kvarvarande affärerna; är det ett troligt scenario?

detta vore ganska troligt eftersom det är en centralstyrd kedja med mer än 25 butiker. Om programmet fungerar bra och dom inte behöver mer uppdateringar så kan ju bara börja kopiera cd:n och skicka vidare till sina andra butiker. dom kanske inte har så mycket kompetens i huset, men CD-brännare vet jag att dom har.

Nu inser jag såklart att det kan vara en fördel om många butiker använder programmet. förr eller senare är det någon som vill ha det utbyggt eller sammanflätat med t.ex ordersystemet eller liknande, och då ber dom förhoppningsvis mig om hjälp. men fram till dess så sitter jag på pottan. Denna form är kanske bäst för lite större företag, eller företag med flera produkter. men eftersom detta inte är min huvudsakliga näring så kanske det är värt en chansning.

Lemma wrote:
Det i mitt tycke optimala vore om du utvecklade och sålde det till så många affärer som du nu kan, för att sedan även publicera det som GPL (vilket du kan om du inte säljer rättigheterna).

det är den varianten jag lutar åt faktist.
Back to top
View user's profile Send private message
snutte
Apprentice
Apprentice


Joined: 24 Apr 2002
Posts: 181
Location: Sweden, Malmö

PostPosted: Tue Jan 10, 2006 3:32 pm    Post subject: Reply with quote

Jag ställer mig till Lemma och tycker du ska börja med nått BSD-liknande och sen göra nått i stil med GPL. Låt tiden utvisa om dom gillar programmet och vill vidarutveckla det. :)
Back to top
View user's profile Send private message
Raniz
l33t
l33t


Joined: 13 Sep 2003
Posts: 967
Location: Varberg, Sweden

PostPosted: Sat Jan 14, 2006 2:52 pm    Post subject: Reply with quote

Annars kan du ju helt enkelt distribuera det som källkod...

Ge dom en .tbz2 med källkoden och ta betalt för att installera det åt dom. Se till att det inte går att kopiera en katalog med alla filer i utan att det måste installeras från källkod. Sen tar du ut pengar och reseersättning för att installera det i dom andra affärerna. Du kan tom få en nice rundtur i Sverige :)
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum