Gentoo Forums
Gentoo Forums
Gentoo Forums
Quick Search: in
installing Gentoo: Stage 1 NPTL on a Sage 3
View unanswered posts
View posts from last 24 hours

 
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian
View previous topic :: View next topic  
Author Message
moltas
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper


Joined: 23 Jan 2005
Posts: 103

PostPosted: Thu Mar 03, 2005 7:51 pm    Post subject: installing Gentoo: Stage 1 NPTL on a Sage 3 Reply with quote

Hej
Jag håller på med en ny installation. och har kört fast på punkt. 6.7.2 specify the user locales to build.
Vet inte var jag ska söka efter dessa värden.
Det skulle vara toppen om någon kunde hjälpa mig med detta
Tack på förhand.
Bertil
Back to top
View user's profile Send private message
moltas
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper


Joined: 23 Jan 2005
Posts: 103

PostPosted: Thu Mar 03, 2005 10:14 pm    Post subject: Reply with quote

Hej
Jag har hittat vad jag sökte efter, fanns redan en fråga och ett svar här på forumet.
Detta är den 2:a datorn jag installerar gentoo på.
Den första (den jag skriver på nu) är en Packard Bell.
Athlon xp 2400
med nvidia kort
256 ram.
Det tog ett bra tag innan jag fick till det, men nu fungerar allt perfekt.
Jag stavar som en kråka. År ordblind.
Datorn som jag installerar på just nu, är en gammal tröska.
Hp.
P 11
128 ram
Snacka om att det tar tid att kompilla.

Nästa gång, ska jag söka mer nogrant på forumet innan jag ställer en fråga.
Bertil
Back to top
View user's profile Send private message
c4
Guru
Guru


Joined: 21 Feb 2004
Posts: 312
Location: Sweden

PostPosted: Fri Mar 04, 2005 1:54 pm    Post subject: Reply with quote

Hej Moltas, jag tänkte tipsa om ett 'alternativt sätt' att få igång gentoo på din gamla PII.

Jag har provat en stage1 på en gammal sparcstation 5 med en 70 MHz cpu och 2x32 MB i ram och det tog en vecka ungefär (effektiv tid) innan den var klar för första booten ;)

Det jag gör numera med så gammal hårdvara, eller om processorn är långsam, är att slänga in en stage3 och göra klart installationen med kernel och syslog mm. När sedan allt är färdigt och jag har bootat upp igen, det tar inte så speciellt lång tid även med en gammal dator, synkar jag portage och ev justerar min make.profile. Därefter ändrar jag i make.conf och anpassar CFLAGS och USE-flags till dem jag önskar och kompilerar om allting med emerge -e world. En fördel med att göra på det här sättet, är att du kan få igång din gentoo-installation snabbare, och du kan använda datorn samtidigt som den kompilerar om hela world. I praktiken blir det väl som en stage1 installation när allt är klart, så det är nog en smaksak vilket sätt som passar bäst.

Det är inga störra problem att låta datorn kompilera samtidigt som burken används som webserver, mailserver etc bara man har ställt ner prioriteten med NICENESS i make.conf.
_________________
AMD64 Gentoo Hardened server
AMD64 Xubuntu Desktop
X86 Dreamlinux Vaio laptop
Back to top
View user's profile Send private message
moltas
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper


Joined: 23 Jan 2005
Posts: 103

PostPosted: Fri Mar 04, 2005 6:39 pm    Post subject: Reply with quote

Hej c4
Tack för tipset. ska följa det om 1 på 3 inte vill sig. just nu bygger jag upp hela systemet med gcc 3.4.3.
Har kopierat följande CFAGS="-o3 -march=pentium -mtune=pentium -fforce-addr -momit-leaf-frame-pointer -formit-frame-pointer -ftracer -pipe"
CXXFLAGS="${CFLAGS} -fvisibility-inlines-hidden" allt hämtat från Bob P.
Fungerar detta ska tröskan bli som ny.
Vi har 4 burkar kopplade över en router.
1 amd athlon xp 2400
2 amd athlon 3000 64
3 celdiron någonting
4 super datorn hp p 11
Alltid två med linux os, jag har inte använt widowos på snart 2 år. tycker linux är toppen.
Hoppas att jag kan återkomma och ställa frågor om svensk rättstavning med openoffice.
Bertil
Back to top
View user's profile Send private message
c4
Guru
Guru


Joined: 21 Feb 2004
Posts: 312
Location: Sweden

PostPosted: Fri Mar 04, 2005 8:55 pm    Post subject: Reply with quote

Jag läser på http://gcc.gnu.org ang march och mtune:
Quote:
-march=cpu-type
Generate instructions for the machine type cpu-type. The choices for cpu-type are the same as for -mtune. Moreover, specifying -march=cpu-type implies -mtune=cpu-type.

så det borde räcka med -march=pentium om jag inte tolkar texten fel. Har du kopierat Bob Ps cflags enligt den här posten så borde det vara ok, jag såg att du har två stavfel i dina CFLAGS, eg -o3 -O3 och CFAGS=" CFLAGS=" , men du har säkert sett detta redan.

när du kommer så långt som rättstavningen i OO, är det enkelt att lägga till extra språk för rättstavning med app-office/ooodi. Personligen tycker jag att det finns utrymme för förbättringar med den svenska rättstavningen, men den är ganska acceptabel för 'normal' vardaglig svenska. De största problemen gäller sammansatta ord och fackuttryck som den kan ha svårt för, så en bra ordbok kan vara bra att ha till hands
_________________
AMD64 Gentoo Hardened server
AMD64 Xubuntu Desktop
X86 Dreamlinux Vaio laptop
Back to top
View user's profile Send private message
moltas
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper


Joined: 23 Jan 2005
Posts: 103

PostPosted: Sun Mar 06, 2005 10:37 am    Post subject: Reply with quote

Hej c4
Bob P:s 1på3 installation är ett mycket bra sätt att lära gentoo på.
första försöket slutade med samma felmedelande som alla andra fått som använt -mtune= pentium
Nu rullar det på igen, med de klassiska flagorna. anledningen till att jag testar den här metoden är att jag gjort
en liknande med gcc 3.3.5-r1. Resultatet är en perfekt fungerande dator.
Tack för tipset om oo och rättstavningen, med nuvarand tidsplan bör jag boota in på mitt nya gentoo sent måndag kväll.
Bertil
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum