Gentoo Forums
Gentoo Forums
Gentoo Forums
Quick Search: in
Migrera till AMD64
View unanswered posts
View posts from last 24 hours

 
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian
View previous topic :: View next topic  
Author Message
klockren
Apprentice
Apprentice


Joined: 21 Apr 2004
Posts: 167
Location: Linköping, Sweden

PostPosted: Tue Mar 01, 2005 7:13 pm    Post subject: Migrera till AMD64 Reply with quote

Jag är på gång att köpa en AMD 64 3500+. Har en befintlig Gentoo-instalaltion kompilerad för AMD XP. Hur ska jag migrera? Är AMD 64 såpass bakåtkompatibel så att jag helt enkelt kan byta moderkort och processor, starta upp med en live-CD och kompilera en ny kärna, för att sedan starta om och använda min gamla installation och re-emerga systemet successivt allt eftersom det kommer nya versioner av programmen? Eller är det en formattering av rot-partitionen som gäller, med en total nyinstallation?
Back to top
View user's profile Send private message
creideiki
n00b
n00b


Joined: 19 Feb 2003
Posts: 61
Location: Linköping, Sweden

PostPosted: Tue Mar 01, 2005 7:33 pm    Post subject: Reply with quote

Min gissning är att det kommer att fungera, om du bara ser till att installera relevanta paket ur app-emulation/emul-linux-x86-* innan du migrerar biblioteken de täcker till 64-bit (d.v.s. innan du kompilerar en 64-bitars glibc så installerar du app-emulation/emul-linux-x86-glibc, o.s.v.).

Jag har aldrig hört talas om någon som gjort en hel sådan manöver som du beskriver, men däremot har jag själv kompilerat paket med "emerge --buildpkgonly" på en 32-bitarsburk och sedan installerat dessa med "emerge --usepkgonly" på min AMD64 när det gäller paket som måste vara 32-bitars (t.ex. MPlayer för binära codecs). Din manöver borde bara vara samma sak fast i större skala.
Back to top
View user's profile Send private message
klockren
Apprentice
Apprentice


Joined: 21 Apr 2004
Posts: 167
Location: Linköping, Sweden

PostPosted: Tue Mar 01, 2005 7:42 pm    Post subject: Reply with quote

Ja, det kan vara värt att testa!

Ett Gentoo-system man haft i ett halvår är ju så anpassat, konfigurerat och tweakat att man inte gärna vill börja om på ny kula helt och hållet!
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum