Gentoo Forums
Gentoo Forums
Gentoo Forums
Quick Search: in
[OT][LÖST] Windows och Linux
View unanswered posts
View posts from last 24 hours

 
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian
View previous topic :: View next topic  
Author Message
MagnusBerg
Guru
Guru


Joined: 07 Oct 2003
Posts: 370
Location: Burgsvik, Gotland, Sweden

PostPosted: Sun Feb 13, 2005 10:42 pm    Post subject: [OT][LÖST] Windows och Linux Reply with quote

Jag vet inget om Windows eftersom jag kommer från Macvärden och nu har jag fått problem med mitt "spelOS". Det började med att Grub inte kunde starta upp Windows XP Home. Och nu när jag ska installera om Windows så lyckas inte ens det.
Jag misstänker att det har att göra med att jag partionerat hela hd:n med Linux fdisk men är på grund av min okunnighet inte säker. Efter partioneringen med Linux fdisk startar jag upp från Windows installationsskivan och gör ett NTFS filsystem på partion 1 (av 7). Sen börjar skivan läsa in installationsfiler. Och sen säger den att installationen ska fortsätta efter omstart. Jag låter skivan sitta kvar och datorn startar om. Men så slutar uppstarten direkt efter hårdvaruchecken med meddelandet "kunde inte hitta operativsystem".
Detta tyder väl på att Windows inte kunde (eller ville ;-)) installera någon MBR bootloader?

Nu undrar jag om det är någon mening med att offra tid på att testa att partionera om hela disken från Windowsskivan. Göra en NTFSpartition, installera Windows på den och sen göra Linuxpartitioner med Linux fdisk för att lägga in Linux???
Eller finns det någon annan lösning eller annan trolig orsak till mitt problem???

Formel 1 säsongen drar igång om 14 dagar och tills dess måste jag ju ha tränat så jag kan Albert Park banan i Australien. Mitt nuvarande varvrekord där, under tävling, med Grand Prix 4 är 1m 35.619s och det kan bli bättre. :-)


Last edited by MagnusBerg on Thu Mar 03, 2005 5:39 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
MdaG
l33t
l33t


Joined: 09 Nov 2004
Posts: 945
Location: Stockholm, Sverige

PostPosted: Sun Feb 13, 2005 11:04 pm    Post subject: Reply with quote

Jag installerade XP Pro först och sedan la jag Gentoo på det som var kvar av min disk... Jag känner inte till nån alternativ lösning.
Back to top
View user's profile Send private message
depptr0tt
n00b
n00b


Joined: 21 May 2003
Posts: 16

PostPosted: Thu Feb 17, 2005 9:30 am    Post subject: Reply with quote

Testa detta http://www.ultimatebootcd.com tror att den kan fixa till det mesta :)
Back to top
View user's profile Send private message
MagnusBerg
Guru
Guru


Joined: 07 Oct 2003
Posts: 370
Location: Burgsvik, Gotland, Sweden

PostPosted: Thu Feb 17, 2005 3:07 pm    Post subject: Reply with quote

depptr0tt wrote:
Testa detta http://www.ultimatebootcd.com tror att den kan fixa till det mesta :)


Den måste jag testa. Jag har sett den förut men sen när man behöver så hittar man ju inte tillbaka.
Jag har läst en massa, mest irrelavant, info om filsystem och diskgeometri men har ännu inte lyckats intallera Windows XP. Nu ska jag testa alla hårddiskverktyg på Ultimatebootcd.
Att misslyckas med en Windows XP installation är väl ändå ganska imponerande? :-)
Back to top
View user's profile Send private message
MagnusBerg
Guru
Guru


Joined: 07 Oct 2003
Posts: 370
Location: Burgsvik, Gotland, Sweden

PostPosted: Thu Mar 03, 2005 5:39 pm    Post subject: Reply with quote

Äntligen!!!
Det som behövdes var boot/start -flagga och lba -flagga på windowspartitionen.

Jag läste någonstans att Linux Fdisk inte var bra på windowspartitioner och därför installerade jag till sist Parted och använde det när jag slutligen lyckades.

På söndag går Formel 1 av stapeln i Australien och då är jag redo. :-)
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum