Gentoo Forums
Gentoo Forums
Gentoo Forums
Quick Search: in
ndiswrapper ??
View unanswered posts
View posts from last 24 hours

 
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Sputnik
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper


Joined: 29 Apr 2003
Posts: 84

PostPosted: Fri Dec 31, 2004 1:05 am    Post subject: ndiswrapper ?? Reply with quote

Hej..
har ett inbygt wifi kort med:

    Network controller: Broadcom Corporation BCM4306 802.11b/g Wireless LAN Controller (rev 03)


Probloemet är ju att de inte finns några drivrutiner va jag vet till linux för detta kort. (vilket är Jävligt dåligt av Broadcom tycker jag).
Så fundera på att köra in ndiswrapper problemet är att jag kör en 64 bit gentoo för de första så finns inte stöd för ndiswrapper till 64 än för de andra läste jag någonstans att man måste har drivrutiner för 64 os till ndiswrapper om man kör 64 os och nåra sånna drivrutiner finns inte heller vad jag vet. :(

Jag funderar nu på är om det är möjligt att köra ndiswrapper i emulerad 32 bit och så ledes kunna köra in windows 32 bits drivrutiner.. eller är detta omöjligt ?
Back to top
View user's profile Send private message
hw-tph
l33t
l33t


Joined: 08 Jan 2004
Posts: 768
Location: Uppsala, Sweden

PostPosted: Fri Dec 31, 2004 11:36 am    Post subject: Reply with quote

ndiswrapper är en kernelmodul och du kan inte ladda en 32 bitars modul när du kör en 64 bitars kernel. När du säger "emulerad 32bit" vet jag inte vad du menar, men vad jag vet finns ingen emulator på kernelnivå.

Det låter onekligen som om du har en Compaq R3000 eller liknande dator - ett tips är att du kollar upp R3000-mailinglistans arkiv; De har en hel del diskussioner om ndiswrapper i 32 respektive 64 bitars miljöer.


Håkan
Back to top
View user's profile Send private message
Sputnik
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper


Joined: 29 Apr 2003
Posts: 84

PostPosted: Fri Dec 31, 2004 4:26 pm    Post subject: Reply with quote

Important: YOU MUST HAVE "IA32 Emulation" TURNED ON UNDER "Executable File Formats" IN YOUR KERNEL!
32bit emulering...??
http://www.gentoo.org/proj/en/base/amd64/technotes.xml?part=2&chap=4

Inte en Compaq utan en Acer Ferrari som jag har.

Vore ju bättre att få 32 och 64 bits drivrutiner från Broadcom dirket, vore kul att veta va som gör att dom bara stödjer windows och 32bits nu...
Käns ju som dom skiter i oss som kör linux... :evil:
Back to top
View user's profile Send private message
hw-tph
l33t
l33t


Joined: 08 Jan 2004
Posts: 768
Location: Uppsala, Sweden

PostPosted: Sat Jan 01, 2005 9:39 pm    Post subject: Reply with quote

Där ser man, man lär sig något nytt varje dag (helt utan erfarenhet av 64-bitars AMD än så länge). :)

Jo, Broadcom är ett av de företag som anstränger sig mest för att inte stödja Linux. De använder sig bl.a. av undanflykter som att FCC-reglerna inte tillåter att de öppnar dokumentationen för utvecklare, men det är naturligtvis rent skitsnack. En anmärkningsvärd sak jag upptäckte i dag är att den Linksys WRT54G accesspunkt/switch som jag köpte åt min teknikgalne gamle far faktiskt är baserad på ett miniPCI-kort från just Broadcom. Enheten kör Linux på en MIPSel-processor, vilket ju rimligtvis borde innebära att det i varje fall finns någon sorts drivrutin för Broadcoms wlan-chipset. Borde inte det gå att köra lite old fashioned reverse engineering för att se hur drivrutinen talar med kontrollern?


Håkan
Back to top
View user's profile Send private message
Sputnik
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper


Joined: 29 Apr 2003
Posts: 84

PostPosted: Sun Jan 02, 2005 12:31 am    Post subject: Reply with quote

Japp men frågan kvarstår funkar ndiswrapper med emulerad 32?
Eller är det som du skriver att den inte fungerar med en 64bit kärna.. hittar nämligen ingen bra information om detta.. :(


Vilka små svin Broadcom är om dom troligen har drivrutiner för linux men sen skyller dom på att man inte får ge ut de för FCC...
Finns ingen hata Broadcom sida man kan skriva på ??

Borde finnas stora skyltar som varnar för att köpa Broadcom om man vill köra linux... :evil:

Kan inte fatta varför inte folk/foretag kan acceptera att linux finns och används av folk.
Finns ju drivrutiner för linux för Broadcoms LAN chip på deras hemida men inte ett spår av de för wifi ? Vilken är skilanden på LAN och wifi då efterosm dom inte för ge ut drivrutiner för wifi men LAN går bra..
Girr va jag hatar företag som inte ställer upp för sina kunder..
Back to top
View user's profile Send private message
hw-tph
l33t
l33t


Joined: 08 Jan 2004
Posts: 768
Location: Uppsala, Sweden

PostPosted: Sun Jan 02, 2005 7:53 am    Post subject: Reply with quote

Här är ndiswrapper-amd64. Än så länge finns ingen kod som är praktiskt användbar, men att folk ens försöker är ju värt beröm. 64-bitars Windows-drivrutiner för Broadcom's wlan-chipset finns här.


Håkan
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum