Gentoo Forums
Gentoo Forums
Gentoo Forums
Quick Search: in
Byta till Linux
View unanswered posts
View posts from last 24 hours

 
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian
View previous topic :: View next topic  
Author Message
haffy
n00b
n00b


Joined: 22 Jan 2004
Posts: 11

PostPosted: Mon Nov 01, 2004 8:11 pm    Post subject: Byta till Linux Reply with quote

Jag har använt linux:s olika distrubitioner och en del av Bsd:s och jag älskar det, men jag vill så hemskt gärna byta till Gentoo på min arbets
-station.
Men då kommer det en massa problem.
Vissa saker måste jag ha ex:
*Banken (handelsbanken) Kanske går att köra vmware för det.
*iPod, Tror ej att man behöver iTunes iofs, men annars så vet jag ej hur
man fixar det. Tror ej att det är ett stort problem då det är många som
använder iPod under Linux
*Kameran, tömma den på datorn.
*Klonad skärm till tv:en (har jag löst en gång men mins ej hur)
*Få ljudet att vara lika bra som det är i Windows. Har inte en aning, kansk en bra driver till sb live! finns ute nu.

E i stort behov av:
Photoshop (Om någon fått 7an eller CS att fungera så skulle jag bli överlycklig om ni berättade hur)

Eftersom jag inte tror att detta fungerar eller går att fixa så kommer jag fortsätta vara sur på Windows i ett par år till.

(De senaste åren har jag enbart kört Lunix på servrar, så jag e inte inne så i utvekligen av resten. Har dock undrat över 2.6 kerneln. Varför använda den? 2.4an e ju suverän.

//haffy
Back to top
View user's profile Send private message
hensan
l33t
l33t


Joined: 26 Jun 2003
Posts: 868
Location: Sweden

PostPosted: Tue Nov 02, 2004 10:12 am    Post subject: Reply with quote

  • Jag har också Handelsbanken, vilket är enda anledningen att jag fortfarande dual-bootar gentoo/win98 :(, det kanske går o krångla igång med wine på nåt sätt men jag har inte orkat testa.

  • gtkpod, iPod GUI för Linux. Har ingen iPod själv så jag vet inte hur bra det funkar.

  • Digitalkamera är inget problem, installera bara GTKam (gtk+) eller Digikam (QT) o du är igång.

  • Skicka bilden till TV-out funkar också, men jag vet inte detaljerna.

  • ALSA har rätt bra stöd för SB Live / Audigy nuförtiden, jag har då inte haft några problem med mitt Audigy 2.

  • 2.4 kärnan må vara suverän, men 2.6:an är ännu suveränare. :)
Back to top
View user's profile Send private message
haffy
n00b
n00b


Joined: 22 Jan 2004
Posts: 11

PostPosted: Thu Nov 04, 2004 12:12 am    Post subject: Reply with quote

Tack för det underbara svaret.
*Det känns dock lite halv säkert att köra wine med handelsbanken. Jag tror att det skulle fungera toppen med vmware. Och jag ska nog göra ett försök på laptopen innan jag börjar flytta alla mina filer (300Gb tar ju ett tag).
*iPod e ju antagligen en av värdens mest köpta mp3spelare och då borde ju det finnas något som är bätre än (kassa iTunes om man får säga så).
*Jag kör med SB Live! 5.1, e la rätt gammalt nu. Men jag har aldrig fått ljudet "klart" under lunix.
*Klona skärmen till tv-out e rätt krångligt vill jag minnas, men det finns la något manual ute för det nu me.
Hehe, får la ta och ära mig 2.6an då (har försökt att undvika den), alla säger ju att den ska vara så bra.
Sen tänkte jag ställa en burk som brandvägg/webbserver mellan modemet och switchen, någon som har en bra hmm säkerhets sida som man fattar? Har kanske inte tryckt ner näsan så mycke som man borde i den biten av dator värden ännu. (har haft hårdvaru brandvägg innan, men har ej kvar den nu).
Något man absolut inte ska klömma att göra när man bygger brandvägg osv? Jag behöver bara en del portar öppna, skulle vilja ha något som frågade mig om den porten skall öppnas då ett program försöker använda den. Finns det?
*Sen tänkte jag på *host*torent, finns det att få tag på bittornado till linux? Har haft en förmåga till att fastna för det. (Har tuvär inte acces till de sortens sidor här på jobbet, har ej fått min web hem ännu)
*Photoshop 6 har jag fått att fungera under linux, med något sorts program, men det laggade järnet asså. Om någon vet hur man får 7an att flyta bra eller någon anna version. Säg gärna till.
*Sen tänkte jag på mina logitech saker. Tangentbord trådlöst och mus bluetooth (mx-900), fungerar det sakerna under linux me? Eller måste man byta till shite? Fungerar säkert under den där 2.6 kärnan som ska va så bra ;)

Tack på förhand. :)
Back to top
View user's profile Send private message
zeb
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper


Joined: 19 Apr 2002
Posts: 79
Location: Finland

PostPosted: Thu Nov 04, 2004 9:46 am    Post subject: Reply with quote

haffy wrote:

*Jag kör med SB Live! 5.1, e la rätt gammalt nu. Men jag har aldrig fått ljudet "klart" under lunix.
*Sen tänkte jag på *host*torent, finns det att få tag på bittornado till linux? Har haft en förmåga till att fastna för det. (Har tuvär inte acces till de sortens sidor här på jobbet, har ej fått min web hem ännu)
*Sen tänkte jag på mina logitech saker. Tangentbord trådlöst och mus bluetooth (mx-900), fungerar det sakerna under linux me? Eller måste man byta till shite? Fungerar säkert under den där 2.6 kärnan som ska va så bra


Jag har ett SB Live 5.1 och tycker att ljudet är alldeles utmärkt med ALSA-drivrutinen.
Både BitTornado och diverse andra bittorrent-program (Azureus etc.) finns och fungerar bra.
Min Logitech MX combo (trådlöst tangentbord och mus) var inga problem att få igång. Tangentbordet började till min stora förvåning fungera omedelbart när jag kopplat mottagaren till usb-porten.
Back to top
View user's profile Send private message
haffy
n00b
n00b


Joined: 22 Jan 2004
Posts: 11

PostPosted: Thu Nov 04, 2004 11:17 pm    Post subject: Reply with quote

zeb wrote:
haffy wrote:

*Jag kör med SB Live! 5.1, e la rätt gammalt nu. Men jag har aldrig fått ljudet "klart" under lunix.
*Sen tänkte jag på *host*torent, finns det att få tag på bittornado till linux? Har haft en förmåga till att fastna för det. (Har tuvär inte acces till de sortens sidor här på jobbet, har ej fått min web hem ännu)
*Sen tänkte jag på mina logitech saker. Tangentbord trådlöst och mus bluetooth (mx-900), fungerar det sakerna under linux me? Eller måste man byta till shite? Fungerar säkert under den där 2.6 kärnan som ska va så bra


Jag har ett SB Live 5.1 och tycker att ljudet är alldeles utmärkt med ALSA-drivrutinen.
Både BitTornado och diverse andra bittorrent-program (Azureus etc.) finns och fungerar bra.
Min Logitech MX combo (trådlöst tangentbord och mus) var inga problem att få igång. Tangentbordet började till min stora förvåning fungera omedelbart när jag kopplat mottagaren till usb-porten.


Vilken kärna kör du me? Eftersom du fick det att fungera direkt, jag brukar få hålla på med hid och saker i kärnan. Men det är inte mx combon det är det gamla logitech tangentbordet med runt volymkontroll och saker. Och mx 900 musen.
Back to top
View user's profile Send private message
MdaG
l33t
l33t


Joined: 09 Nov 2004
Posts: 945
Location: Stockholm, Sverige

PostPosted: Sun Nov 14, 2004 10:42 am    Post subject: Reply with quote

Jag har inte provat själv, men har hört/läst att Gimp skulle kunna vara ett alternativ till Photoshop om du inte får det att fungera med Wine eller dylikt.

http://www.gimp.org/
Back to top
View user's profile Send private message
jonasmattsson
n00b
n00b


Joined: 20 May 2004
Posts: 71
Location: Gothenburg, Sweden

PostPosted: Sat Nov 20, 2004 10:36 pm    Post subject: Reply with quote

byt bank (dom är ju uppenbarligen inte intresserad av att ha oss som kunder), prova gimp under windows först om du vill veta att det fungerar för dina behov. ipod program borde bli bättre å bättre eftersom macos numera också är ett posix system.
Back to top
View user's profile Send private message
mandolin
n00b
n00b


Joined: 03 Nov 2004
Posts: 46
Location: Sweden

PostPosted: Sun Nov 21, 2004 10:34 am    Post subject: Reply with quote

GIMP är tyvärr ganska sugigt. Framför allt stör jag mig på vissa delar av användargränssnittet. Funktionerna för förhandsvisning ligger t.ex. på samma nivå som Photoshop 4.0 ungefär. Men det blir nog bättre i framtiden.
Back to top
View user's profile Send private message
Highlands
Guru
Guru


Joined: 22 Apr 2003
Posts: 366
Location: Sundsvall, Sweden

PostPosted: Sun Nov 21, 2004 10:52 am    Post subject: Reply with quote

jag kör med 2.6.9-ck1 och har ALDRIG frått nå problem med den
_________________
If Windows is the answer, you don't understand the question!
http://counter.li.org/cgi-bin/certificate.cgi/339446
Back to top
View user's profile Send private message
occe
Apprentice
Apprentice


Joined: 12 Feb 2003
Posts: 171
Location: Sweden

PostPosted: Fri Nov 26, 2004 9:14 am    Post subject: Reply with quote

GIMP är ett bra alternativ till Photoshop, dock så kan du köra photoshop med crossoveroffice, http://www.codeweavers.com/site/products/

Sen så har jag nästan fått igång handelsbanken genom just crossover office..... var ett tag sen jag prövade, kanske funkar bättre nu?
_________________
/occe

AMD64 3000+
Nvidia Geforce6600GT
Back to top
View user's profile Send private message
haffy
n00b
n00b


Joined: 22 Jan 2004
Posts: 11

PostPosted: Thu Dec 02, 2004 3:48 am    Post subject: Reply with quote

Tack grabbar, men Gimp e inte av intresse. Gillar inte grafiken, den e på något sätt för "bitig". Jag kan inte förklara med det blir inte bra, och sen så har dom lagt föc mycke tid på massa skit som stämplar konstiga saker man kan göra med typsnitt. Vill ha något i "klass" me ps.
Jag e trotts alt grafiker. :S
Jag har nu kontaktat FSB och ska kolla vad dom kan erbjuda när det gäller internettbank.
Back to top
View user's profile Send private message
FlumMmicH
n00b
n00b


Joined: 31 Oct 2004
Posts: 58
Location: Sweden

PostPosted: Tue Dec 14, 2004 9:51 pm    Post subject: Reply with quote

http://frankscorner.org/index.php?p=ps7
där ståre hur du fixar ps 7.. cs funkar inte i wine.. det jag gör är att ha en dator för windows och en för linux =) då löser sig allt. men gimp klarar av allt som photoshop gör.. det ser bara helt annorlunda ut.. men när man lär sig så .
_________________
Less is more.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum